Förkultur till Berliner Weisse

Jag har tänkte brygga två satser berliner weisse efter samma recept, som kommer ge 17l öl av vardera sats.
Prel. OG 1.037.

Jag har först tänkt jäsa med lactobacillus några dagar innan Weihenstephan Weizen (Wyeast 3068) tillsätts. Tyvärr köpte jag bara 1 paket av Weihenstephan Weizen (Wyeast 3068) och de två satserna kommer bryggas två dagar i rad. Jag gissar att det inte är helt bra om paketet får stå öppnat över dagen tills att nästa sats bryggs?
Därför tänkte jag göra en förkultur av det paket jag har. Jag har aldrig gjort förkultur innan, så hur ska jag tänka vad gäller storlek på förkulturen till de totalt 34l öl? Som jag förstått så ska förkulturen ha ett OG på 1.040 som jag gör mha spraymaltextrakt. Jag har inte tillgång till magnetomrörare, men plats i kylskåp kan ordnas.

http://spritkoket.blogspot.se/

Sv: Förkultur till Berliner Weisse

Gör en förkultur på 1.5l som du delar på två. Borde bli ganska lagom med jäst.
Koka 1.5 liter vatten och tillsätt 150g DME. (Motsvarar 100g/l, vilket är en tumregel att minnas. Blir 38-40°Ö) Jästnäring är bra också.
Förkulturen ska stå i rumstemperatur, ställ den centralt i hemmet och skaka den varje gång du går förbi.

Tack så mycket för svaret!

Hur lång tid i förväg borde jag sätta förkulturen?

Sydtysk weissbier-jäst är egentligen helt fel jästsort för en klassisk berlinerweisse, så om du vill ha mer autentiskt resultat (utan fenol och banansmak) eller har för avsikt att tävla med ölet så bör du kanske byta till en neutral överjäst av Kölsch- eller Altbier-typ, eller helt enkelt bara vanlig US-05 torrjäst. Kör du torrjästen bör du dock absolut kicka igång den för sig själv några timmar i lite vört utan mjölksyrabakterier först. Det blir annars väl tufft för den att starta i redan syrlig vört/öl.

/CalleT

Min tanke var att bananigheten och fenolerna skulle fungera bra med min senare smaksättning, så jag kommer prova Wyeast 3068 den här gången. Annars tack för tipsen!

Leonard skrev:

Tack så mycket för svaret!

Hur lång tid i förväg borde jag sätta förkulturen?

2-3 dagar borde räcka. Men ska du ta den vid "high kreuzen” är det nog efter 24-36timmar. Jag brukar sätta mina kulturer 2-3 dagar innan på omrörare så det har jag inte riktigt koll på.

En annan grej att ta i betänksamhet är att du vill att din lactokultur skall arbeta och hållas anaerobt i mesta möjliga mån.
Dvs. placera förkulturen varmt, men syresätt den inte. Likaså med vörten du skall pitcha kulturen i, den skall inte syresättas. Tvärt om har du möjlighet att fylla jäskärlet med co2 innan du flyttar över vörten dit är det bra. Annars kan det hända att du får vänta månader på att blöj och hundskitsliknande aromer skall försvinna ur det färdiga ölet.

Har du möjlighet att justera ner vört pH till under 5 är det också ett sätt att säkra upp utkomsten.
CalleT är mer insatt i detta, men beroende på vilken lactokultur du använder så kan det vara ide att tillsätta lite lactos till vörten om du vill ha en hög syra.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Då siktar jag på att sätta förkulturen med Wyeast 3068 2-3 dygn innan bryggningarna. Skulle jag kunna sätta in förkulturen i kylskåpet för att låta jästen sedimentera, så att jag kan hälla av ölen ovanför? Det borde i och för sig inte spela så stor roll om ölen i vörten följde med ner i den riktiga satsen med tanke på att de har ungefär samma OG. Då kan jag väl bara dra bort 0,75l vatten från vardera sats vid bryggningen.

Tack för tipsen Thomas! Jag har faktiskt en kolsyretub som står här hemma, så det skulle jag kunna göra. Jag läste om andra som lagt ett lager plastfolie över vörten med lactobacillus i, men det känns jäkligt bökigt, svårt att få plastfolien desinficerad och det lär ju inte bli helt anaerobt. Fungerar det att helt hoppa över det här och bara undvika att syresätta vörten och låta utrymmet ovanför vörten i jäshinken vara luft?

Min plan är att odla upp lactobacillus från malt i 100ml vört av spraymaltextrakt (OG 1,040) vid 35-40gr C i anaerob miljö, genom att ställa behållarna i vattenbad med en akvariedoppvärmare och en liten pump. Jag vet ännu inte hur högt upp i temperatur jag kan komma med min doppvärmare, men jag kör ett test nu så får vi se. Hur mycket malt och vilken sort är lämpligt till 100ml vört? 3-4 dygn borde väl räcka för att kunna avgöra om odlingen är lyckad eller ej? När jag sedan fått en kultur som jag är nöjd med, så är planen att förälda den och odla vidare i ny vört i flera omgångar för att få en renare lactobacilluskultur som ger renare smaker. Hur stor volym av den gamla kulturen ska jag ympa över till en ny vört om 100ml? Hur lång tid ska jag låta varje ny kultur växa innan den ympas över till en ny vört? Hur många omgångar av vidareoldingar tror ni krävs för att få en kultur som är anpassad för mina förhållanden och som ger rena smaker?

När jag sedan fått fram en förhoppningsvis ren lactobacillus-stam, så ska den odlas upp i större volym för att sedan tillsättas till den bryggda ölen vid samma förhållanden (35-40gr C, anaerobt), men hur stor förkultur behövs för 34l vört?

Fyll jäshinken/kärlet med co2 innan du kör ner vörten där o sätt på locket så ordnar det sig.

Ang din odling har jag inget bra svar, det känns svårt att ge ett konkret sådant. Bäst är nog att utgå från smak.
3-4 dygn borde vara tillräckligt för att kunna göra en lättare utvärdering av kulturen.

Till skillnad från jäst så är bakteriernas tillväxt otroligt mycket snabbare. Det finns många likheter men också olikheter.
Så angående pitch rate bakterie vs. jäst så behöver du nog inte alls lika mycket slurry.

Steppade upp lacto ett par gånger och avslutade i ca 20L vört till 1000L...

www.bryggradio.com

Hade vart kul att veta mer om hur bakterier beter sig jämfört med jäst, har du nåt boktips om man vill läsa mer?

I samband med att Wyeast 3068 tillsätts så borde det väl vara bra med en syresättning av ölet, eller räknas det som att jäsningen kommit igång vid det laget och gör att ölen blir oxiderad?

Nope inget bra boktips på rak arm som konkret behandlar de delar och de bakterier vi bryggare är mest intresserade av. Mest allmän studentlitteratur. 

Det finns en hel del på nätet om lactobacillus i dess olika former. Finns även en del publicerade artiklar studier som gjorts på ex. Lambik.

www.bryggradio.com

Nu har jag kört igång projektet och lacto-odlingen har fått stå anaerobt (med CO2 i jäskärlet från start) ett dygn i vattenbadet, som tyvärr inte håller temperaturen högre än 28 gr C. Tror ni att det fungerar eller är det väldigt viktigt att temperaturen är runt 40 gr C? Förhoppningsvis går det ändå, bara att det tar lite längre tid.
Jag ska smaka av det här efter några dagar, så får vi se vad som hänt.

Har nu efter 5 vidareodlingar/generationer fått fram en relativt ren lacto-kultur känns det som. Jag ska försöka få med mig ett prov till skolan för att studera närmare i mikroskop. Hur gör jag för att skilja mellan jäst och mjölksyrabakterier? Kan man se skillnad mellan olika mjölksyrabakterier i mikroskop?

Sedan borde jag väl syresätta ölet i samband med att saccharomyces tillsätts efter några dagar med mjölksyrabakterierna?

Nope syresätt inte.
Mjölksyrebakterier delbruekii är stavformade och jästceller "runda". Jästen är större.
Om ni har methylene på skolan kan du färga in för att lät

www.bryggradio.com