Då siktar jag på att sätta förkulturen med Wyeast 3068 2-3 dygn innan bryggningarna. Skulle jag kunna sätta in förkulturen i kylskåpet för att låta jästen sedimentera, så att jag kan hälla av ölen ovanför? Det borde i och för sig inte spela så stor roll om ölen i vörten följde med ner i den riktiga satsen med tanke på att de har ungefär samma OG. Då kan jag väl bara dra bort 0,75l vatten från vardera sats vid bryggningen.
Tack för tipsen Thomas! Jag har faktiskt en kolsyretub som står här hemma, så det skulle jag kunna göra. Jag läste om andra som lagt ett lager plastfolie över vörten med lactobacillus i, men det känns jäkligt bökigt, svårt att få plastfolien desinficerad och det lär ju inte bli helt anaerobt. Fungerar det att helt hoppa över det här och bara undvika att syresätta vörten och låta utrymmet ovanför vörten i jäshinken vara luft?
Min plan är att odla upp lactobacillus från malt i 100ml vört av spraymaltextrakt (OG 1,040) vid 35-40gr C i anaerob miljö, genom att ställa behållarna i vattenbad med en akvariedoppvärmare och en liten pump. Jag vet ännu inte hur högt upp i temperatur jag kan komma med min doppvärmare, men jag kör ett test nu så får vi se. Hur mycket malt och vilken sort är lämpligt till 100ml vört? 3-4 dygn borde väl räcka för att kunna avgöra om odlingen är lyckad eller ej? När jag sedan fått en kultur som jag är nöjd med, så är planen att förälda den och odla vidare i ny vört i flera omgångar för att få en renare lactobacilluskultur som ger renare smaker. Hur stor volym av den gamla kulturen ska jag ympa över till en ny vört om 100ml? Hur lång tid ska jag låta varje ny kultur växa innan den ympas över till en ny vört? Hur många omgångar av vidareoldingar tror ni krävs för att få en kultur som är anpassad för mina förhållanden och som ger rena smaker?
När jag sedan fått fram en förhoppningsvis ren lactobacillus-stam, så ska den odlas upp i större volym för att sedan tillsättas till den bryggda ölen vid samma förhållanden (35-40gr C, anaerobt), men hur stor förkultur behövs för 34l vört?
http://spritkoket.blogspot.se/