Första SMaSHen

Hej!

Tänkte testa att brygga en SMaSH IPA för första gången, men funderar på vilken humle jag skall välja.
Har köpt hem Maris Otter ale malt och White Labs English Ale jäst (WLP002).
Väljer mellan Galaxy och Calypso humle.. Vilken tror ni passar bäst?
Jag är ute efter en fruktig och inte för bitter (ca 61 IBU) smak - runt 6.7%.

Stort tack för hjälpen!

Sv: Första SMaSHen

Jag har gjort en Galaxy smash ipa, blev inte jättenöjd med resultatet.
Nu kan det säkert bero på bra mycket mer än bara ingredienserna. Men det var inget fel på ölet, tyckte bara att det var väldigt tråkigt.

Jag röstar därför på Calypso, får känslan av att jag sett fler som varit nöjda med calypso som single hop också.

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

3 Senast ändrad av entombed (2013-12-19 23:34:08)

Gjorde en smash ipa nyligen med maris otter. Delade upp vörten i 2 kastruller o körde galaxy i ena och citra i andra.  Galaxy är en trevlig humle men bitterheten den ger är ok men inte som Magnum eller centennial ex. Sedan blir det mycket tropisk juice smak av humlen, vilket är imo rätt god o häftig. Men det är en humle som behöver sällskap av andra sorter för att bli hyfsat balanserad. Citra däremot är en riktigt bra single hop humle som jag kan rekommendera för framtiden. Testa calypso o ge recension, tror dock du kan få liknande resultat som galaxy.
Ps. Min galaxy landa på 80 ibu o då var 28 på 60 min givan o resten 15,10 o 5.

Tackar för svaren. Har bestämt mig för att köra på Calypso - vad säger ni om följande recept (framförallt humle fördelningen):

Batch size: 15L
IBU: 56.5
SG: 1.073
ABV: 6.7%

5.32kg Maris Otter Pale Malt (5.9EBC)
-
@60 min; 14.19g Calypso (alfa 15.4%)
@10 min; 28.39g Calypso
@1 min; 19g Calypso

Beroende på hur snabbt du kan kyla din vört tycker jag att du ska flytta fram 10 min-givan till 5 eller 1 min.
Ifall du kyler ner till 50 grader c på 15 min flytta fram den till 5 min men om det tar längre tid så kan du köra i den givan vid flame out.

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.