1 Senast ändrad av scaryeyes (2013-12-03 17:22:26)

Humlekok

Nu har jag varit inaktiv länge pga andra åtaganden. men jag trillade av ungefär där det började pratas om FWH och även humling vid 80 grader.
Så jag tänkte att om man är dumsnål och kör i hela bittergivan vid lakning. Och kanske kokar en del i en kvart och drar i arom efter man kylt ner till ca 80?
Nu har jag den möjligheten i bryggverket att kunna dra ner tempen till 80 ganska fort och sen hålla den där tills man uppnår önskad arom...(får väl testa sig fram här)

Nu var det inte dumsnålhet jag tänkte på här, utan utnyttjande mer maximalt av humlen på nåt sätt. Kanske blir det bara gräs? Några tankar om detta?

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Humlekok

Tänkter du dig något i stil med ett "hop stand"?
Läs mer här: http://byo.com/component/k2/item/2808-hop-stands

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

Jag har testat en hel del kombinationer med FWH:

- FWH + whirlpoolhumle
- FWH + torrhumle
- FWH + humlegivor vid 15, 10, 5 och 0 minuter

Samtliga har varit varianter på pale ales, och alla metoderna funkar utmärkt. FWH bidrar också till beskan, så en renodlad bittergiva är inte strängt nödvändig.

Det kanske bör sägas att teknikerna ger en ganska distinkt "modern" humlighet åt ölen, och kanske inte ger så bra resultat när man brygger mer traditionella stilar, även om FWH lär vara en gammal tysk metod från början, tänkt att just åstadkomma "maximalt utnyttjande av humlen" precis som du skriver.

Jag gillar FWH just för att man kan vräka i ganska mycket humle och få väldigt mycket humlesmak utan att det blir galet beskt. Har tyvärr ingen erfarenhet av 80°-humling, eftersom min utrustning inte tillåter sådant finlir...

Think globally. Drink locally.

Jo bryggde en pilsnertyp för ett par år sen. Där använde jag endast 1 humlegiva. 200g lågalfa vid 20 min. till 38 liter.
Ölen blev helt fantastiskt. Mycket moderat beska ca 35 IBU har jag för mej, men otroligt fin i smak, färg och arom.
MEN den humlemängden i så lite vätska är lite svårkontrollerat tycker jag. Ganska dyra öl åxå (jämfört med dom andra). Billigt jämfört med bolaget
Det var den första i raden av "enkelhets öl" Typ single malt, single hop utan sekundär.

Så den senaste körde jag i bittergivan vid lakning och nån giva vid vid 10 och vid 2 ungefär. Blev kanonbra. Men det där med 80 grader måste jag testa åxå.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house