Jäsa direkt i kastrullen?
Om man silar ur humlen, vad finns det för risker?
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Jäsa direkt i kastrullen?
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Om man silar ur humlen, vad finns det för risker?
Inga. Det som skiljer ett bra jäskärl från ett dåligt är hur enkelt det är att rengöra och sterilisera, och kastrullen torde väl vara den bästa kandidaten för de flesta hembryggare. Men du måste göra dig av med druv och humlerester på något sätt, och se till att locket sluter tillräckligt tätt för att förhindra att småinsekter (fruktflugor) sätter bo längs kastrullväggen.
Det största problemet är väl att du inte kan brygga på ett par veckor, eftersom kastrullen är upptagen.
Annars kostar ett plastkärl runt hundralappen och det sluter garanterat tätt...
Har själv funderat på att använda en gryta till mäsk/silkärl och sedan efter kok använda det för jäsning. Det ända som håller mig ifrån att göra det är att jag redan har hinkar och att grytor inte är så billiga.
/ David
Min tanke var att kastrullen är av rostfritt och man slipper ganska mycket disk, tätheten löser man lätt med eltejp eller liknande runt hela kastrullen. Jag brygger ofta öl runt 4% och lakar med hinkihink metoden. Det borde ju inte generera så mycket druv och humle då jag kokar med humlepåsar.
Blir att testa efter nästa batch som är på jäsning nu.
Tackar för svaren, Mvh Tim
Annars kostar ett plastkärl runt hundralappen och det sluter garanterat tätt...
Jo de funkar ju svin bra är inne på mitt andra par plastkärl men vill komma ifrån plaster så mycket som det går och det är svårt att torrhumla i damejeann ![]()
Det går hur bra som helst så länge det inte får stå överdrivet länge efter jäsningen är klar. Har bara vågat pröva det med lite mörkare/humlade öl eftersom jag är rädd att få bismaker av druven som annars skulle märkas.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Jäsa direkt i kastrullen?