För sent för IS till jul?

Hallå,

tänkte brygga en imperial stout/porter till jul nu i veckan. ABV runt 8-9%. Fråga: är det lite för lite tid till lagring för det nu i oktober? Den lär väl stå på flaska i ca 2 månader fram till jul.

Kommer ölen bli spretig och omogen? Spritig? Skulle ni rekommendera att istället brygga en alkoholsvagare, lättare stout eller porter?

Sv: För sent för IS till jul?

Inte nödvändigtvis. Gör du en stark och ganska humlearomatisk och bitter Imperial Stout kan den faktiskt hinna bli bra till jul. Sen kommer den såklart att utveckla andra smaker med tiden vid längre lagring, beskan samt humlearomen kommer succesivt att försvinna mer och mer.

Jag tycker personligen att det här med långa lagringstider för stark öl är rejält överdrivet. Det finns alla möjligheter att ditt öl kommer smaka utmärkt fram till jul, även utan en massa humle. Sedan kommer den förstås fortsätta att utvecklas med tiden.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

Om du firar jul med samma gäng även 2014 så gör en kul grej av det hela och notera vad ni anser om smaken för att året efter göra samma sak!

www.facebook.com/bjorwik

Hallå igen,

tackar för feedbacken. Just det där med utveckling över tid hade jag faktiskt inte tänkt på, men det låter ju def spännande att spara några flaskor till nästa jul och jämföra. Jo,det får kanske bli lite IS ändå!

En fråga ang. recept: jag har köpt brunmalt (crisps brown malt). Funderat på att ha en rejäl mängd av denna till porter, typ 35% . Till detta ungefär lika mkt pilsnermalt, samt lite biscuit- och chokladmalt.

Är 35% brown malt för mkt för en porter? Jag har förstått att gammaldags porter hade mkt brown malt, men nån som provat här att göra det? Hur faller det ut i smaken?

Jag har bryggt impstouts som knappt mognat klart efter två år, men också sådana som varit ok att dricka väldigt snabbt. Ett recept på en öl som jag vet kan mogna snabbt finns i den här tråden. Lite inne på att brygga den själv inför jul.

Think globally. Drink locally.

tackar för tipset.