sädeskaraktär
hej
är det någon på forumet som vet hur man får till sädeskaraktär på ölet? tycker det ärganska svårt. hittills har jag inte lyckats.
emotser tacksamt alla tips!
tor
född i svealand, bor i norrland
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → sädeskaraktär
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
hej
är det någon på forumet som vet hur man får till sädeskaraktär på ölet? tycker det ärganska svårt. hittills har jag inte lyckats.
emotser tacksamt alla tips!
tor
född i svealand, bor i norrland
Om du menar en "brödig" smak så kan jag rekommendera att använda Tärnös malt.
Den ger en mycket påtaglig brödsmak som går igen i de flesta av deras öl.
Jag tycker också att Amber malt ger en brödig smak och även i viss mån Münchenermalt.
Sedan måste man nog hålla igen lite på beskan och humlesmaken så att sädeskaraktären får en chans att titta fram. Den är mer subtil.
Sedan ska man nog inte koka i 3-4 timmar för då karamelliseras vörten så pass att sädessmaken också döljs.
Mjukt vatten tror jag också bidrar till att ta fram mer malt/sädeskaraktär än hårt vatten.
Hårt vatten har en tendens att ge ett torrare öl med "hårdare" beska än mjukt vatten.
Fast du har kanske testat allt detta redan?
Om du menar en "brödig" smak så kan jag rekommendera att använda Tärnös malt.
Den ger en mycket påtaglig brödsmak som går igen i de flesta av deras öl.
AHA! Är det den smaken som sticker ut ganska mycket i Nils-Oscar Farm ale?
Ahh. Nils Oscar.. Mmmmmums. Men nu var det inte det tråden handlade om.
Har ett tillägg, dock så har jag aldrig bryggt på denna malten men melanoidmalt tycker jag som den är i alla fall smakar en aning knäckebröd.
Kenneth skrev:Om du menar en "brödig" smak så kan jag rekommendera att använda Tärnös malt.
Den ger en mycket påtaglig brödsmak som går igen i de flesta av deras öl.AHA! Är det den smaken som sticker ut ganska mycket i Nils-Oscar Farm ale?
Troligen är det så.
Den finns också i deras India Ale, Kalasöl, God Lager samt kanske någon som jag glömt
Den enda som inte är så tydlig är Lundgrens Lager samt de starkare ölen de brygger.
jepp, kenneth!
det är precis sädeskaraktär à la god lager jag törstar efter... det är så gott!
tor
Hej Tor
Om min Kölsch skulle ha varit lite varmare då skulle du ha märkt en viss sädeskaraktär. Jag märkte den tydigt själv förre jag ställde den till lagring. Det enda det är dubbeldekoktion och kok i 3 timmar (vid Kölschen alltså). Även om det ger en viss karamelisering, då är det så lite (rostfritt stål) att jag tycker maltkaraktären förstärks bara av det. Kanske mäskning vid 69 grader kanske också hjälpar på det?
Jag tycker också Wienermalt - om du använder det i stora mängder ger sädeskaraktär, och som Bullen sade Melanoidinmalt....kanske göra den blanding - Wiener + Melanoidin, hög mäskningstemperatur, dubbel dekoktion (du får låna min kastrull till det om du vill) och 3 timmars vörtkok. Du är mer teoretiker än jag och kan förklara olika konstigheter som jag sugar till mig som en parasit och till och med kommer ihåg även om jag är senildement;-) Men å andra sidan då vet du att jag är bra på recepter och har en bra känsla/förnimmelse för att få den karaktär jag ville ha. Jag ställar upp med kastrull om du vill göra dekoktion i allafall - bara kom ihåg att använda den ej som skidor och jag behövar den tills den 13:e där jag bryggar med Joel;-):-)
/Jan
jag har bara använt melanoidinmalt en gång, och det är det enda öl som jag känt en tydlig sädeskaraktär i.
Ett mindre praktiskt inlägg kanske.. som vanligt men...
Det finns en bra artikel om mörk malt på englska
"Sensory and Instrumental Flavour Analysis of Wort Brewed with Dark Specialty Malts"
-- http://www.scientificsocieties.org/JIB/ … 17-221.pdf
Här är också en kanon artikel
-- http://www.scientificsocieties.org/JIB/ … 30-275.pdf
/Fredrik
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → sädeskaraktär