Björksav
Hej
Jag tänkar brygga ett öl med björksav - finns det någon som vet när man kan tappa det i Norrland ca?
/Jan
ALBA GU BRATH
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Inget av ovanstående... → Björksav
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Hej
Jag tänkar brygga ett öl med björksav - finns det någon som vet när man kan tappa det i Norrland ca?
/Jan
Det borde man väl kunna så fort tjälen släpper och björkarna börjar bli lite gröna. Men tänk på att plugga igen hålet rejält när du är klar, helst hela vägen in.
Vadå Norrland?
Det är väl 100 mil mellan Dalälven och treriksröset!
10 ggr större än Danmark ![]()
Fast du menar väl i trakten kring Umeå antar jag?
Det kallas ju björkarnas stad så det är väl bara att gå ut och kolla.
Seriöst så är det väl dags snart om värmen håller i sig.
Hur pass stor skada trädet tar av lite avtappning vet jag inte men det vore väl synd om du tog livet av dem ![]()
Hehehehehehehehehehe - det är möjligt att det är mycket större än Danmark, men det är fortfarande NORRLAND;-) Hehehehehe
Och lugna ned er grabbar - jag kommer inte döda träden:-) Självklart kommer jag plugga igen hållet. Bara synd att det inte är allamansrätt att tappa björksav så jag hoppas inte att träffa för många snålisar:-) Annars om folk är helt omöjliga här på trakten köpar jag bara lite kanadesisk lönnsirap. Men - killar - dum fråga kanske - vad betyder "tjälen"?
Ölen ska förövrigt jäsas med "saccaromyces johansensis" - med andra ord den jästen jag odlade upp i höstas:-) Den levar fortfarande och mår bra:-)
Tjäle = fryst jord.
Det är väl knappast något som finns i Danmark det dejliga landet men du borde ha märkt det om du bor i Umeå om du försöker gräva i marken på vintern så upptäcker du att det är rätt svårt.
Så länge som vattnet i marken är frusen så kommer inte växtligheten igång.
Är det verkligen svårt att gräva i jorden på vinteren i Umeå???;-) hehehehehehehe Det visste jag inte;-)Det är rena nordpolen nästan:-) hehehehehehe
Några konstiga ord ni har i Sverige - tjäle/n;-)hehehehehehehehe - vissa är ju obegripliga om man inte fått det förklarat men vi gillar ju er ändå;-) Fast det kommer jag som dansk inte säga högt igen;-)hehehehehehe:-)
Testa och slänga ihop lite björksavs-vin när du ändå är igång ![]()
Har du gjord det tidigare? Undrar hur det blev?
Björksavsvin.
9 liter Björksav, 6 citroner, 0,5 kg russin,
3g jästnärsalt, 2,5 kg socker, vinjästTappa av saven från stora björkar just innan löven börjar spricka. Borra ett hål på 40 cm höjd över marken och stick in en slang som är lika stor som hålet och låt max fem liter rinna ner i en flaska, kom ihåg att plugga igen björken så den inte dör. Hacka russin och koka dem i tre liter av saven i tre minuter. Tillsätt sedan resten av saven, socker, pressande citroner, jästnärsalt och jäst. Sila bort russinen efter sju dygn och låt jäsa färdigt på vanligt vis. En god måltidsdryck erhålles enkelt genom att tillsätta 5 dl socker till 4-5 liter sav och låta jäsa med öljäst till en styrka på ca 4-5 vol%. Björksaven smakar inte så mycket men innehåller desto mera näring, vikingarna brukade dricka saven efter en lång vinter.
visst kan man säga norrland. men för mig handlar det mer om nationalitet än om att peka ut var jag bor ![]()
visst kan man säga norrland. men för mig handlar det mer om nationalitet än om att peka ut var jag bor
Så det tror du Joel;-) Förresten Joel - skita i receptet jag skickade igår - har ett klart som är mycket bättre och med Saccaromyces Johansensis om du kan ta den med dig till Ume? Sedan blir det en av de mest unika ales någonsinn. Bli online någon gång i kväll så du kan studera det nya receptet:-) Du kommer att bli..........glad över det:-)
Nej jag har inte provat att göra björksavs-vin men jag har hört folk som gjort det och fått ett bra resultat. Jag kommer nog prova själv framöver då hela min tomt är full av björk ![]()
visst kan man säga norrland. men för mig handlar det mer om nationalitet än om att peka ut var jag bor
Jag menade att Norrland är stort!
Därmed är också klimatet rätt olika beroende på vilken del av Norrland som avses.
Själv är jag norrlänning för sörlänningarna och sörlänning för de flesta norrlänningar eftersom jag är född och uppvuxen i Gästrikland som ligger längst söderut i Norrland och med ett klimat som är mer likt Upplands än Lapplands ![]()
förstod precis vad du menade kenneth. det var det jag också menade, att norrland känns mer som ett land än en landsdel. och att det är ungefär lika preciserande som att säga att "jag bor i italien".
man kanske skulle prova blanda ihop skövdebor med skarabor och starta ett nytt uppror ![]()
Om det inte var för en resa till ryssland förre sommaren skulle jag säga Sverige är för stort - i allafall i jämförelse med vad jag är van vid;-)
Hej, man kan tydligen också göra skumpa av björksav....
http://www.aftonbladet.se/vss/matovin/s … 04,00.html
/Kalle
Jag funderade också på det efter ha sett om skumpan på Landet Runt.
(rotar fram anteckningarna)
Det är gjorts ett kanonjobb om björksav av Anders Olsson på Växjö Universitet (2001) ipx.vux.se Han kör saven rätt in i en bag-in-box.
Det som gjorde mig besviken var den låga sockerhalten, endast OG 1003. Lönnsav (Sockerlönn, acer saccharum) är betydligt sötare. 10-15 liter per dygn i 20-35 dagar.
Finska Nordic Koivu Ltd gör big business av björksav. De påstår att saven är obehandlad men jag misstänker att de steril-filtrerar den.
Nä, saven duger bara som smakgivare. Spånkan kommer från strösocker.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Inget av ovanstående... → Björksav