Hur mycket humle

När jag nu vill börja skapa mina egna recept. Hur vet jag hur mycket humle jag ska ha i? Beräkning av beskan ger inga större problem men hur stora smak och aromgivor ska/kan man ha? Påverkar inte torrhumling beskan alls?

Primär: Inget
Sekundär: Inget
I flaska: En stout, en mörk lager, en Münchner Helles, en Arkivator, en engelsk brown ale

Sv: Hur mycket humle

Torrhumling ger bara arom - ingen beska. Man kan inte riktigt säga hur mycket humle man måste ha i för smak och arom, utan det beror ju helt enkelt på andra sakar. Vilken ölsort bryggar du, hur mycket smak av humle vill du själv ha. Även att jag vill ställa upp till nästa SM då är det ju bara för att det skulle vara kul, men också intresant att se vad man går för gentemot andra bryggare, eftersom jag har heta drömmar om eget bryggeri (dock vet alla på forummet att jag tycker att "bryggmästarens hemligheter" är ren skit och jag delar gärna av mig med mina recept) då är det främst för vår egen skull och smak vi bryggar. Jag bryggar 10 liter och med ales där humlesmak måste förekomma tydigt, jamen då kör jag med ca. 15 gram för smak medan vid andra där det gärna får förekomma smak av humle, fast inte tydigt kör jag ca. 10 gram. Arom - igen - beror på vilken ale. Tydig humlearom får jag av 25 gram, men bryggar jag IPA får jag ofta humleorgasm och slängar i massor av humle. Nu var det inte precis en IPA jag bryggde förre helgen, men en körsning mellan ESB och IPA och då använde jag 13 gram simcoe + 13 gram liberty som koktes 5 minuter. Sedan 7 gram chinook som kokte 2 minuter och slutligen 30 gram amarillo som kokte 1 minut. Så igen - det variera mycket.

Igen gör ett grundsystem liksom jag gjorde med karbonäring.

Tydig humlesmak fast inte total dominerande: 15 gram
Märkbar, men där malten får vara tydigare: 10 gram
Låg smak: 5 gram
Tydig humlearom: 25 gram + evt mer beroende på - med detta menas alltså per 10 liter.
Märkbar, men mer maltig arom: 10 gram
Låg arom: 5 gram

Det är alldeles utmärkt att ta detta som utgångspunkt för sedan att hitta rätt dosering efter egen smak. Lycka till. By the way - om du behövar hjälp med recepter - kontakta mig gärna: fnipssko@yahoo.dk   Jag brukar få veta (i allafall av Joel och Tor) att jag har fingerspets-känsla för att skriva recept som blir säkart hit. Jag är allround-bryggare så det spelar inte så stor roll vilken ölsort. Så - behövar du hjälp - skriv gärna.

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Sv: Hur mycket humle

Angående hur mycket humle man ska använda till smak och doft så beror det på vad man vill göra.
Olika öltyper har olika karaktär.
Vill man brygga kopior av kända öl eller vill man exprimentera?

Vad man ska tänka på är att stora smakgivor kommer att ge ett icke försumbart bidrag till beskan.
Resten är en smaksak.

Ta extremfallen:
I en klassisk irländsk torr stout så har man noll (0) smak och dofthumle.
I en am. pale ale eller IPA så kan man ha i "hur mycket som helst".

Ska man försöka ange något genomsnittsvärde så ligger det kanske runt 2 gram/liter öl.