1 Senast ändrad av Anders H (2013-08-17 15:32:47)

Bygge av enkel jäsningskylare

Jag har funderat ett tag på att hitta ett sätt att hålla jästemperaturen under lite mer kontroll, inte minst under den varma delen av året. Kylskåp är inte ett alternativ av olika skäl.

Söker man på nätet hittar man en massa varianter av "Son of a fermentation chiller". Principen är en låda i cellplast med ett separat fack för is/kylklampar, och en termostatstyrd datorfläkt som ventilerar islagret vid behov. Det känns lite overkill för mig. Nerdbrewing har en mycket enklare variant, en frigolitlåda från Bauhaus med urtag i locket, så att jäshinkens nedre del ligger i lådan tillsammans med kylklampar. Länk: http://nerdbrewing.wordpress.com/2012/0 … ngskylare/

Jag har snickrat ihop en egen enkel variant av jäsningskylare där hela hinken står i en låda, som just har sin premiärjäsning.

Det är en enkel låda ihoplimmad av 30mm cellplast från Byggmax. 3 skivor 600x1200x30 gick åt, de kostar 18kr styck, och utöver denna femtiolapp i materialkostnad behövs bara lim. Cellplast kan limmas antingen med speciellt cellplastlim (t.ex. UHU Por, eller det Byggmax säljer på patron). Men det funkar också utmärkt att limma frigolit med vanligt vitlim, om man bara låter det torka ett par dygn innan användning. För den som vill ha en hållbarare och mindre smulig variant kan man lyxa till det med XPS-cellplast (som är homogen till skillnad från EPS-cellplast (vanlig frigolit).

Anledningen till det utstickande jäsröret är att jag begränsade höjden så att den ska kunna passa in i hyllan på en garderob, men då får man helt enkelt byta ut jäsröret mot en blow-off tube. Både fronten och locket är avtagbart för att enklare kunna lyfta in/ur hinken, men det kan man ju bygga i lite olika varianter. Termometerproben är tejpad på hinken med isolering (frigolit) utanpå för att bättre mäta tempen i hinken.

Just nu har jag bara en enstaka kylklamp och ligger stabilt på 18 grader, rumstemperaturen är nog kring 22.

http://forumbilder.se/CF73K/jas1.jpg

http://forumbilder.se/CF73K/jas2.jpg

http://forumbilder.se/CF73K/jas3.jpg

Sv: Bygge av enkel jäsningskylare

kanske vore mindre spring med en liten Peltier kylare? kolla in denna tex:

http://www.ebay.com/itm/Thermoelectric- … 3a83ebeead

och kunna styra temperaturen med ett termostat.

Det hade varit något med ett sånt element. Men då försvinner förstås fördelarna 54kr och bygge på en timme.

Det får kanske bli en framtida uppdatering. Har du själv någon erfarenhet av peltierelement, tex vilken effekt som krävs?

det blir ju inte mycket dyrare. Nej jag har noll erfarenhet av dem. De ger ju inte så stor effekt men efterso man bara behöver sänka några grader om man jäser ale så borde det gå bra.

Precis min stil. Har redan varit på Byggmax och köpt material. Tog 50 mm plast. Lådan härdar just nu. Tack för tipset.

Har en likadan - lite större förstås. Komplettera med en termostat och en frostvakt så kan du stegra tempen mot slutet av jäsningen - till belgare osv.

Fast jag kallar min fermentationskammare för det låter lite fränare.

Kul att det inspirerade, chukka. Du gjorde nog helt rätt som valde tjockare material. Ju bättre isolering, desto färre isbyten.
30mm är lite väl tunt, jag valde det mest för att kunna få ner yttermåtten så att den precis ska gå in i min garderob

Jag antar att det finns en väldig massa liknande fermentationskammare (agreed: något fränare) ute i stugorna. Men det tog mig ett tag att inse det när jag började med bryggandet, för det verkar inte finnas mycket beskrivningar av dem ute på nätet. Förmodligen för att det är så självklart för många.

Detta är ju verkligen ett första nybörjarvänligt steg från mer eller mindre okontrollerad jästemp, möjligen lite mer avancerad än isvattenbad och wet-t-shirt.

Men nu när idén om termostatreglerat peltierelement kom upp blev jag ju förstås tvungen att surfa runt en massa på det. Framtida möjliga uppgraderingar börjar redan skissas fram. Har man redan lite fläktar, kylflänsar och nätaggregat från en dator så behöver man inte ett kit som det i länken ovan, utan kan köpa enbart ett lite rejälare peltierelement, och något slags termostat för att styra det hela.

Det verkar som att många experimenterat och blivit besvikna på peltiersystem, framför allt på grund av att de höga effekter som krävs för att kyla ner en massa vört ordentligt alstar en väldig massa värme på grund av den låga effektiviteten. Det vill säga, bortåt 90% av effekten blir till värme, vilket kräver stora kylflänsar och fläktar.
Men det är ju skillnad på att kyla ner och hålla kylt. Har man bara bra isolering och kanske tar hjälp av isblock för ursprunglig nedkylning behövs kanske inte mer än ett enkelt element. Vill man stega upp tempen som du bjolu340, så kan man också polvända ett peltierelement så att det värmer.

Jag ska brygga på riktigt för första gången. Har lite för varmt i lägenheten och blev inspirerad av bygget. Jag kom över en stor ”frigolitbox” kanske sju cm tjock.
Den är tyvärr lite för bra, med en kylklamp kom jag ner till 12 grader. Testar nu att lämna en öppning i botten så att den kalla luften kan försvinna lite. Kanske tänker helt fel iof.
Jag har en öl som ska jäsa i 19 grader, visst blir själva jäser i hinken ännu varmare? Om derbykaraktär vara 19 grader kanske det behöver vara 17 i luften?

Jo det stämmer, du får upp tempen gentemot omgivningen genom att själva jäsningen genererar energi, upp emot en till två grader. Det är verkligen att ha i beräkningen så att hinken framför allt inte står för varmt. För kallt är ju heller inte så bra.