Bygge av enkel jäsningskylare
Jag har funderat ett tag på att hitta ett sätt att hålla jästemperaturen under lite mer kontroll, inte minst under den varma delen av året. Kylskåp är inte ett alternativ av olika skäl.
Söker man på nätet hittar man en massa varianter av "Son of a fermentation chiller". Principen är en låda i cellplast med ett separat fack för is/kylklampar, och en termostatstyrd datorfläkt som ventilerar islagret vid behov. Det känns lite overkill för mig. Nerdbrewing har en mycket enklare variant, en frigolitlåda från Bauhaus med urtag i locket, så att jäshinkens nedre del ligger i lådan tillsammans med kylklampar. Länk: http://nerdbrewing.wordpress.com/2012/0 … ngskylare/
Jag har snickrat ihop en egen enkel variant av jäsningskylare där hela hinken står i en låda, som just har sin premiärjäsning.
Det är en enkel låda ihoplimmad av 30mm cellplast från Byggmax. 3 skivor 600x1200x30 gick åt, de kostar 18kr styck, och utöver denna femtiolapp i materialkostnad behövs bara lim. Cellplast kan limmas antingen med speciellt cellplastlim (t.ex. UHU Por, eller det Byggmax säljer på patron). Men det funkar också utmärkt att limma frigolit med vanligt vitlim, om man bara låter det torka ett par dygn innan användning. För den som vill ha en hållbarare och mindre smulig variant kan man lyxa till det med XPS-cellplast (som är homogen till skillnad från EPS-cellplast (vanlig frigolit).
Anledningen till det utstickande jäsröret är att jag begränsade höjden så att den ska kunna passa in i hyllan på en garderob, men då får man helt enkelt byta ut jäsröret mot en blow-off tube. Både fronten och locket är avtagbart för att enklare kunna lyfta in/ur hinken, men det kan man ju bygga i lite olika varianter. Termometerproben är tejpad på hinken med isolering (frigolit) utanpå för att bättre mäta tempen i hinken.
Just nu har jag bara en enstaka kylklamp och ligger stabilt på 18 grader, rumstemperaturen är nog kring 22.