Hur gör man med kylskåpsförvarad Wyeast Activator

Ska sätta igång första satsen imorgon, men kan inte riktigt hitta rekommendationer på när man ska ta fram Activator-paketet ur kylen. Det enda jag kommer fram till är att det brukar vara lagom att vänta 3-5 timmar efter att man knäckt innerpåsen tills man pitchar i det.

Är det för tidigt att ta ut den från kylen dagen innan?

Relax, don't worry... Have a homebrew!

Sv: Hur gör man med kylskåpsförvarad Wyeast Activator

Jag brukar ta ut den någon timme innan jag slår igång den. Men det skadar nog inte att vänta längre.
Ta ut den ikväll ifall du är nojig!

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

Hur länge man ska vänta från det att man knäckt påsen tills det är dags att tillsätta den i vörten beror helt på hur pigg jästen är.
Ibland kan påsen svälla upp på ett par timmar, ibland kan det ta 1-2 dygn.
Jag brukar alltid knäcka den ett par dagar innan bryggning för säkerhets skull.
Då ser man i god tid om jästen är i bra skick, och om så behövs så hinner man göra en förkultur för att pigga på jästen om det är lite slö.

Tack så mycket för tipsen smile

Nu vet jag inte ifall du har sett en uppsvälld påse förut. Men det kan skilja ganska mycket beroende på vilken jäst man väljer.
Oavsett ifall den sväller till bristningsgränsen eller bara lite grann är jästen i båda fallen redo.

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

På påsen står ett tillverkningsdatum, lika många månader som gått lika många dagar innan du skall använda den "smackar" du paketen brukar vara en "tumregel" (är det upp till en månad brukar det oftast räcka med 3-5 timmar, men ta det säkra före det osäkra och lek inte med marginalerna)

Alla vet, hockey är öl och öl är hockey

Vi startade igång satsen igår, och jästen tog ca 4 timmar på sig innan paketet började  kännas någorlunda uppsvällt. Imorse när jag tittade till damejeannen bubblade det bra och allt ser ut att funka kanon.

Med facit i hand tror jag man ska ta ut paketet och låta det komma upp i samma temp som jäsningen kommer ha ca 2 dygn innan bryggstart och knäcka innerpåsen kvällen innan om man har tänkt att  starta  på morgonen t.ex.