Nybörjarfrågor ang Cooper Ginger Beer
Hej
Jag är total-novis på detta och blev lite sugen på att experimentera lite. Jag tänkte testa Coopers Ginger Beer tillsammans med min far som har lite mer erfarenhet. Han har bryggt både vin och öl tidigare från färdiga satser som blivit förvånansvärt bra.
Tanken är att dela ingefärs-satsen i två delar. Den ena tänkte vi köra som instruktionen säger och den andra tänkte jag gå loss på lite.
När det gäller Coopers-satserna har jag läst mig till att jästen anses vara av tvivelaktig kvalitet och att den specificerade volymen på drygt 20 liter per kit är lite optimistisk. Om man delar upp den på två 10-liters-damejanner och använder orginaljästen till den ena och en påse http://shop.humle.se/jast/alejast/aleja … -activator till den andra halvan, bör man kanske inte hälla i all jäst eller?
Just ingefärsölen är lite udda, pga att den inte innehåller socker utan sötningsmedel. Antar att man behöver mäta SG ordentligt efter att man tillsatt vanligt socker så jästsvamparna har något att leva på och räkna ut den ungefärliga jästmängden efter det??
Sen fick jag för mig att beställa lite humle-kottar när jag ändå höll på. Hade tänkt torr-humla den halvan som får jäsa med Whitbread-jästen men läste att torrhumling normalt sker i sekundärjäsningen, men hittar inget om sekundärjäsning med Cooper-satser. Ska man iställer hiva i några kottar i damejannen mot slutet av primärjäsningen och sen bara prime:a enligt instruktion?