1 Senast ändrad av Ceder (2013-08-02 08:22:21)

min Dry Stout känns tunn, går det att göra något?

Hej, satte en Dry Stout för en vecka sedan (den har alltså jäst en vecka nu)

receptet var 80% Pale Ale Malt, 10% rostat korn och 10% kornflingor. Metod BIAB. mäskade i 90 minuter, 65 grader. Landade på 1054, efter en vecka så har det jäst ner till 1016. I samband med att jag kollade hur jästningen gått passade jag även på att prova bryggden och den känns "tunn" Beskan är rätt, men inte kroppen/fylligheten.

Jag tror säkert att den kommer utvecklas under restarande jäsning och lagring etc. men jag är samtidigt ävertygad att den inte kommer bli fyllig nog (för att anses vara en bra dry stout)

Är det kört eller kan jag göra något med denna? funderar i banor att "torrhummla" med kaffebönor eller något i den stilen, men jag antar att det är helfel smile Tips och förlag mottages tacksamt!

Sv: min Dry Stout känns tunn, går det att göra något?

Med ett slutvärde på 1016 är jag förvånad att den känns tunn i kroppen.
Med kolsyra i ölet och lite lagring kommer fylligheten att öka.
Smaken lyfter också med kolsyra i ölet.
Jag skulle inte göra något mer, en Dry stout ska vara relativt lätt i kroppen.

För övrigt:
Din stout är i överkant för öltypen om man ska vara lite petig, alkoholhalten ligger på runt 5% och OG är egentligen för högt.
Ligger närmare en "extra stout" i öltypen.

När jag brygger en Dry Stout brukar jag ligga på ett OG runt 1042-1044, och ett FG på runt 1010-1012.
Dvs en alkoholstyrka på runt 4-4,2%

Hej Kenneth, tack för svar.

Tror inte slutvärdet hamnar på 1016, den har inte jäst klart än (skall stå minst en vecka till) och även fast jäsningen av naturliga skäl går mycket långammare nu tror jag att jag till slut landar på 1012 eller något i den stilen.

Medveten om att jag hamnade lite högt (1054) siktade på 1050 och då jag haft dåligt utbyte tidare brygder tog jag i lite för mycket i malt-mängden smile Så enligt BeerSmiths olika profiler så ligger jag mellan dry stout och "foreign extra stout"

Funderar även på att torrhumla denna stout, har Challenger kottar som jag hoppas passar. Vad tror ni om det? 45 gram på 22 liter i en vecka? (i påse, så utbytet blir ju inte så stort)

Ceder skrev:

Funderar även på att torrhumla denna stout, har Challenger kottar som jag hoppas passar. Vad tror ni om det? 45 gram på 22 liter i en vecka? (i påse, så utbytet blir ju inte så stort)

Personligen tycker jag inte stouts ska torrhumlas och framför allt ha en väldigt tillbakadragen humleprofil. Men du kan ju göra som du vill. Blir det skit är det ju bara vänta så försvinner ju humlen med tiden så länge ölet håller för lite lagring.

Du behöver lite is i magen. Kolsyra och tid kommer lösa ditt problem skulle jag tro.

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

Ni har så rätt smile

Vet inte om mina smaklökar hade en dålig kväll 1/8 eller vad det var (då jag testade den, postade inlägget dagen efter) eller om den redan tagit sig så mycket. Nu känns den nästan helt perfekt, nästan precis som jag ville ha den. Hoppas den kan jäsa ur pytte-lite till innan den beräknas gå på flaska om en vecka.

Kommer inte torrhumla den då den smakar som den ska (den lätt panikartade ideen om torrhumling var för att "rädda" den då jag tyckte den var så tunn/blaskig och humlen var tänkt att dra fokus från det)