1 Senast ändrad av oso1978 (2013-07-12 22:33:26)

Vilket är best HERMS eller RIMS

Jag och en Tysk vän drar nog igång ett bryggeri nu till hösten. Jag diskuterade lite med min kolega om vilket system som är det mest ultimata och varför dvs HERMS och RIMS,  och jag skulle uppskatta att få lite info från er som har provat dessa och som kan ge lite komentarer om vilket som är bäst dvs för och nackdelar! MVH oso1978!

Varför köpa allt när man kan göra själv!

Sv: Vilket är best HERMS eller RIMS

Det visade sig att jag fick lite tid över ändå...

När jag bytte från kylbox till lite mer kontrollerande utrustning blev det först rims
Jag körde med en direktupphettad rims dvs i mitt fall en billig värmeplatta under mäskgrytan. Jag tog tempen på vörten som lämnade grytan och pumpade sedan tillbaka den i toppen. Detta funkade bra tills den dagen värmplattan gav upp. Ett sådan system funkar tämligen bra, men har ganska bra koll på tempen och den är tämligen enkel. Det går ju t.om. att köra utan tempstyrning bara man har en pump.
Anledningen till att jag bytte var mitt elsystem hemma. Den gav inte utrymme för att värma både hlt och mt tillräckligt effektivt. Nu lägger jag all effekt på både hlt och mt samtidigt och då vinner jag tid. Jag fyller upp min hlt (50L) samtidigt som jag pumpar över ca 25L till mt. Under tiden värmer jag i princip allt vatten samtidigt som jag behöver bara en kontroll för allt. När man man sedan mäskar ut eller stegmäskar så följer ju vattentemeraturerna med. När mäsktiden är ute så höjer jag allt vatten till 75C och sedan är det bara att börja laka.
En annan fördel med hermes är ju att elementen inte ligger i vörten jämfört med en mer traditionell rims. Men samtidigt finns det ju de som har värmeelement i sina kokgrytor så jag vet inte hur mycket det påverkar. I vart fall blir det mer lättdiskat.

Så ska jag sammanfatta så är det inte nån jätteskillnad. Hermes lite mer lättstyrt än rims och passar mig bättre ur ett rent processperspektiv.

Tack för kommentaren skall fundera lite på vad som är att föredra. En fråga, min kollega pratar om att köra ett tvåkärlssystem, min första tanke är att det blir bökigare med två kärl snarare än tre!?

RIMS och HERMS är mer hembryggartekniker. Inget som bryggerier egentligen använder.
Det enda liknande jag kommer på är externkokare som man kör in ånga i och som skjuter iväg överhettad vört till pannan.

jag funderar lite på om man som nybörjare inom öltillverkning ändå kan använda hembryggartecknik. https://www.youtube.com/watch?v=qWNUq21qNAM

I korthet - Klart du kan. Den enda direkta nackdelen att använda dessa är att du får en mycket mer homogen process om du kan röra runt mäsken istället för att "röra runt" vörten. I ett litet hembryggar system med relativt stora värmeförluster så funkar detta ju jättebra, men i ett större system så fins det ju bättre alternativ.
Vad du ska välja bestämms ju till stor del av vad du har för möjligheter till uppvärmning, isolering av kärlen, samt eventuell omrörning.

Har ni lyssnat igenom Brew Strong going pro-avsnitten?
Skulle bli förvånad om de inte tog upp utrustningsfrågan där.

Finns även en del trådar på homebrewtalk.com där folk skriver om hur de startade bryggeri.

Hur mycket hade ni tänkt att brygga?
Har ni hittat någon producent som tillverkar RIMS och HERMS för storskalig produktion?

Brouwmeister har ett 500-liters RIMS-verk som ni säkert redan har sett.

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

Jag skall lyssna på brew strong bra idé tack. Jag har fått rostfria tanka splitt nya i 300 Liters utförande med ben och förberett för uttag av 1" rör i botten. Jag tänkte bygga Bryggeriet själv. Jag skulle tro att man åtminstone skulle kunna få ut 200 Liter per bryggtillfälle. http://4.bp.blogspot.com/-MYyQrGomLxs/UfAvbdoElaI/AAAAAAAAAD0/zwvbjPpCMDo/s320/20130625_160135%5B1%5D.jpg

Snygga tankar!
Vart köpte du dom tankarna? Tål dom tryck( för kolsyresättning)?
Pris?

Jag fick dom (5 st 300l 1st 200l), och dom tål tryck de är försedda med packning längst upp och som du ser anordning till att klämma ner locket.

hur snäll måste man va för att få såna;) ser bra ut!!

Hur sker temperaturkontroll i dem?

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

Jag hade mest tur. Tanken var att jag skulle köpa kärlen från jobbet (de blev över när de lade ner en avdelning) till ett fördelaktigt pris ca 2500:- för 7st, inköpspriset för en tank låg på 30.000:-. Jag tänkte att det nog var bäst att ta med dom hem fortast möjligt så dom inte skulle komma och ångra affären, vilket de gjorde för dom hade sålt tankarna till ett annat företag också men jag hade skrivna papper på mitt köp så dom fick köpa tillbaks ett kärl till ett enligt mig rimligt pris som betalade allt jag hade lagt ut och så fick jag dessutom rostfria skåp att installera el styrning och så vidare och massa andra prylar. så när allt vart klart så hade jag fått prylar för ett värde på ca250.000:- lucky me! Jag och min kollega skall sätta oss ner i morgon och börja planera bygget och hur vi skall dra igång bryggeriet. Jag tror att vi skall köpa ett färdigt styrsystem från Tyskland  och min kollega skulle ordna värmeduk till uppvärmning av mantlarna och varm tryckluft till att hålla värmen jämn i mäsken.