En enkel maris otter ale

Okynnesköpte lite maris otter härom veckan.

efter ett fåtal noob-försök med lite för komplexa kompositioner tänkte jag försöka sansa mig o fortsätta ett tag med lite enklare brygder tills rutiner o handlag är lite mer slipade.

Nåt enl nedan tänkte jag mig utan nån större eftertanke.
(Förtjust i Stroud MO vintage ale och har lånat färg och ABV men förväntar mig eg inte nån klon eller så. Min take är ju öht inte en SMASH)
I övrigt har jag valt sånt jag hade hemma.

Maris otter pale
Batch 9,46 liter, BIAB Full body
OG 1078. 7,4 % ABV. FG 1022. 23,5 EBC. 23 IBU

3kg Maris otter
250g Caramunch II
10g Northern Brewer @ 60min
10g Tettnang @ 10min
S-04 (Tyvärr har jag fn inte möjlighet att styra tempen utan det blir rums- och en blöt Tshirt)

Först. Nån spontan reflektion på receptet?

Det jag som nybörjare har sämst koll på är väl lagring och mognad.
Detta är ju ett relativt enkelt öl, men jag har ingen riktig erfarenhet av tex jästen.
1. Vad kan man gissa är rimlig tid fram till buteljering? 7-10 dar?
2. Kan 3-4 veckor vara en acceptabel mintid till drickbart läge.

Jag inser att det är svårt att svara på men om nån har gjort nåt liknande så är jag nyfiken på en uppskattning. (Jag har inte bråttom, utan vet helt enkelt inte :-) )

Stefan/

Stefan

Sv: En enkel maris otter ale

Med mina begränsade erfarenheter så skulle jag säga att låt den ligga på jäshink i 3 veckor och lagra sedan minst 3-4 veckor men gärna 7-8. Men jag vet inte vad Stroud MO Vintage är för ölstil.

Försök kyla ner ölet till ca 17 C och börja jäsningen där. Det kan hjälpa att börja jäsningen lågt.

Receptet ser vad jag kan se bra ut. Mäsktid och temperatur?

/Peter

En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg: http://fearwolf.blogspot.se
Facebook: https://www.facebook.com/pages/Fear-Wolf-brewery/392281610808876
Presentation: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=5717

Spontant reagerar jag på låg beska, jag hade nog velat ha åtminstone 40IBU på en så pass fyllig öl. Men smaken är som baken.

aenima skrev:

Med mina begränsade erfarenheter så skulle jag säga att låt den ligga på jäshink i 3 veckor och lagra sedan minst 3-4 veckor men gärna 7-8. Men jag vet inte vad Stroud MO Vintage är för ölstil.

Försök kyla ner ölet till ca 17 C och börja jäsningen där. Det kan hjälpa att börja jäsningen lågt.

Receptet ser vad jag kan se bra ut. Mäsktid och temperatur?

/Peter

Var som sagt eg inte ute efter att kopiera stroud, mest nyfiken på ett ganska rent maris otter recept så jag lär mig känna igen den. Eftersom jag sänkt ett gäng såna nyligen så var det en bekväm utgångspunkt.

Antar att man i grunden kan kalla ölen för en MO pale ale, men med lite uppskruvad alkohol och sötma samtidigt rätt fyllig. Detta med en rätt tillbakahållen beska. Har inte bryggt med maris förut o tänkte först härma lite av det man känner till om stroud-ölen. Dvs enbart maris och enbart first gold humle med en färg på drygt 20 EBC.
Beskan är inte dokumenterad men skulle förvåna mig om den är över 30 IBU.
Jag adderade karamellmalten mest för att få upp färgen lite då jag tror jag knappt passerade typ 10 EBC utan.

Här har jag en fundering. Hade tex en koktid på säg 90 minuter bättrat på färgen lite o tex en liten volym dekoktion. Skulle det kunnat öka fylligheten en aning? Får väl se om v1 blir ok, så kan man fortsätta o labba lite.

Glömde nämna mäsktemp men jag använder beersmith 2 vilket betyder 69 grader 60 minuter och utmäskning vid 76 grader, med angiven profil.

Mitt problem var jästen då beersmiths färdiga profiler för jäsning/lagring inte verkar variera beroende tex på jästtyp. Väljer man tex "Ale, single stage" så blir det 14 dagar jäsning och sen 30 dagar på flaska.
Här valde jag då S-04 men visste inte om ovanstående tider eg var rimliga.

Ang jästemp så ligger innetempen här nu på ca 20gr så med en tisha kan man kanske halka ner på en starttemp på 17. Men mer är det nog inte. Behöver nog tråla efter kylskåp snart he.

Tack för inputen. Värdefullt.

Stefan

Weinkeller skrev:

Spontant reagerar jag på låg beska, jag hade nog velat ha åtminstone 40IBU på en så pass fyllig öl. Men smaken är som baken.

Har faktiskt tänkt på detta och ska nog kräma på lite med beskan.

Är eg inte nån hophead och har rätt låg smärttröskel för beska så sneglade väl mest runt på såna öl som fallit mig på läppen tidigare och då är det rätt låga nivåer på IBU-skalan.

Men du kan ha rätt.. Det kanske blir lite för sliskigt annars.

thnx.

Stefan

6 Senast ändrad av gEOGRAFICA (2013-07-03 19:39:40)

Om du ska ha så högt OG bör du som sagt balansera upp det med t.ex. med lite mer humle. Det kommer inte alls att kännas som särskilt mycket humle.

40 IBU alltså.

gEOGRAFICA skrev:

Om du ska ha så högt OG bör du som sagt balansera upp det med t.ex. med lite mer humle. Det kommer inte alls att kännas som särskilt mycket humle.

40 IBU alltså.

japp..  får se om jag "vågar" hela vägen hehe. Minst 30 blir det iaf.  men jag förstår :-)

tack för all input så långt. imorron kör vi.

Stefan