Uppmätt vs äkta FG

Vet att jag läst lite om detta tidigare här i forumet men kunde inte hitta något via sökning.

Funderade lite på alkohol-haltens inverkan på densitet och liknande när man mäter sitt FG och sprang på probrewer.com som har ett litet program som räknar ut verkligt FG beroende på OG och uppmätt FG. Reagerade på att det skiljer sig rätt mycket, runt 7-9 grader verkar normalt.

Funderade då på alla recept man läser, har de äkta eller skenbara värden på FG? Om jag skulle skriva en brygglogg och posta den skulle jag nog skriva mitt uppmätta FG. Men då blir det ju fel om någon försöker göra ett likadant öl.

Exempel:
Jag startar på 1054 och mäter upp 1008 och skriver in det i loggen. Ger 4.39 vikt%.
En annan bryggare kör med verkliga FG och startar som jag på 1054. Men för att nå 1008 måste man ner till 0.999 uppmätt FG vilket ger en vikt% på 5.37.

Det känns som att dessa två öl skulle få en del skillnad i smak och liknande.

Sv: Uppmätt vs äkta FG

Det är lätt att bli förvirrad med alla olika mått. JAg förstår inte riktigt hur du har räknat men det finns olika mått.

1) den relativa densiteten (Specific Gravity, SG)

Detta är helt enkelt densiteten hos vörten eller ölen *relativt densiteten hos vatten vid 20C* - därmed är det dimensionslöst.

Detta är vad du mäter med en hydrometer.

Dock ska man tänka på att densiteten är temperaturberoende, så normalt när man bara anger ett OG eller FG värde utan att skriva något annat, så menar man normalt

SG = densiteten av vörten vid 20 grader / densiteten av rent vatten vid 20 C.

Det enda man behöver tänka på här är om man inte mäter vid 20C, så kan man istället också mäta temperaturen och korrigera enligt http://www.howtobrew.com/appendices/appendixA.html

Förutom olika temperaturer, finns ingen "skenbart" med densiteten. Mäter du 1.008 så är det 1.008.

2) Sen har man extraktinnehållet, dvs om du har 1000 gram vört eller öl, hur mycket extrakt innehåller den då?

Detta kan vi inte mäta direkt, utan man mäter normalt den relativa densiteten med en hydrometer, och sedan använder man kända matematiska samband mellan densitet och vörtstyrka.

Man bör för att undvika förrvirring skilja på OG och OE("original" extrakt), FG och RE (rest extrakt).

Här finns nu två olika formler. En formel som gäller i den ojästa vörten, och en formel som gäller för förjäst vört, dvs där man har alkohol med i bilden.

Den som man brukar prata om "skenbart" är det skenbara restextraktet, om man använder samma formel för samband mellan OG och OE, när man ska räkna ut RE från FG. Alkoholen gör att det - i den meningen - "skenbara" restextraktet, blir lägre än det i själva verket är.

Jag refererar alltid mina OG och FG vid 20C. Ibland är inte provet exakt 20C när man mäter, men jag har en liten termometer så jag mäter alltid den, och korrigerar värdet. Skulle jag inte göra det är det lätt att man får en hel del fel som skruvar till alla ens siffror, allt från utjäsningar till utbyten, och som dessvärra kanske slår och olika hålla mellan olika bryggningar.

Här är några användbara formler som jag själv använder...

'ETOH = (e * OG + f) * FG + (g * OG + h), vol%
Const e As Double = 0.003076925
Const f As Double = -1.32356731
Const g As Double = 1.317275958
Const h As Double = 0.002933349

'OE = i + j* OG + k* OG^2 + l* OG^3
Const i As Double = -6.16868
Const j As Double = 11.1114
Const k As Double = -6.30272
Const l As Double = 1.35997

'FG = (a*OG + b) ( RDFW - MTW*(1-MTD)) + (c*OG +d)
'RE = OE * (OG / FG) * (1 + (c * OG + d - FG) / (a * OG + b))
Const a As Double = -1.180875689
Const b As Double = 1.179398127
Const c As Double = 0.993948859
Const d As Double = 0.006096669

/Fredrik

De formlerna jag angav bör stämma vid 20C alltså. Så alla värden, OG, FG OE, RE etc... avser vid 20C.

/Fredrik

"Alla" använder det skerbara värdet.
Även "proffs-bryggarna" använder sig av det skenbara värdet.
Det är så enkelt att mäta.

Man kan räkna ut det "riktiga" värdet också men det är det inte många som bryr sig om.
OM någon anger det riktiga värdet så kallas det inte för FG.
FG = Finishing Gravity dvs det är verkligen den densiteten relativt vatten

Vad som brukar användas är detta:

RE = 0,1808*OE+0,8192*AE
RE = real extract of finished beer in degrees Plato.
OE = original extract - measured degress Plato of wort
AE = apparent extract - measured degrees Plato of finished beer.