Lager liknande ale?

Tjo!
Tänkte brygga en liten sats och ge bort till min svåger som fyller 30, han dricker oftast lager och gillade inte riktigt mina veteöl.
Tyvärr har jag inte möjlighet att jäsa kallt och tiden (han fyller år om en månad drygt) så går det att brygga en ale hyffsat likt en lager?

Har pale ale malt och vetemalt och ett paket us-04, humle har jag: saaz, hallertau, cascade och citra. kanske kan få ner jästempen lite ostadigt i 15-16 grader om jag jäser i kylväska med isklampar/blöt handuk.

Kan man krydda med något?

2 Senast ändrad av Foodhead 1 (2013-06-23 22:52:11)

Sv: Lager liknande ale?

US-05 är nog bättre, om du kan välja. (Eller California common-jäst, även om jag faktiskt personligen upplever US-05 som renare.) Håll ner tempen så gott du kan och humla med de traditionellare sorterna, så lär du hamna ganska nära. (Även om det sällan är exotisk humle lagerdrickarna är rädda för, att döma av mina erfarenheter, snarare estrar och annat mums.)

Och nej, krydda ska du nog inte göra.

Edit: Eller Kölsch, men det vet jag inget om.

http://foodheadbrewery.blogspot.se

Okej, tack smile

Hinner nog inte få hem US-05 tyvärr, om ingen i norrköpingstrakten har ett paket hemma och vill byta mot S-04 smile

S-04 på 15-16 grader borde bli hyfsat rent, det med.

http://foodheadbrewery.blogspot.se

jag rekommenderar att hålla ner på smak o aromhumle.
för att få en slankare kropp kan du använda majs (till exempel polenta) eller ris upp till 20%
då blir ölet inte så maltigt och mer "lättdrucket" för de som inte är vana med mycket smak.

6 Senast ändrad av JanssonGuitars (2013-06-24 12:11:40)

Okej smile

Har knåpat ihop ett recept lite snabbt, kan det funka?

BIAB 4L
0.6kg Pale ale (75%)
0.1kg Vetemalt (12.5%)
0.1kg Risflingor (12.5%)

7g saaz 60min
5g saaz 10 min

1.048 OG
1.011 FG
4.9% ABV

jo det ser bra ut, ska inte störa den mest inbitne lagerdrickare smile

Jag hade nog tagit bort vetemalten, använder det ibland på lagers, men då inte mer än 2% (om ens det). Ersätt med pale ale.

Alla vet, hockey är öl och öl är hockey

Blev enl. receptet. Är ju mer en blonde ale än en lager, och där används ju upp till 20% vete ibland.
Hoppas jag lyckas hålla tempen nere, la jäskärlet i en mjuk kylväska med en kall blöt handduk runt och två kylklampar, räknar med att byta klampar 2-3 ggr om dagen.

Ställer det till mycket om tempen har svajat en del mellan 8-18°C i kylväskan? vet inte exakta temperaturen på ölen.
Jästan har under natten avtagit rejält så jag lämnade kvar en kylklamp snurrade lite på kärlet och låter temperaturen sakta stiga för att jäsa klart i rumstemp? bra eller anus?

11 Senast ändrad av JanssonGuitars (2013-07-10 10:04:39)

Status update på denna, norpade en flaska igår och den smakade typ som en lager. Aningens tunn för min smak men tror svågern kommer gilla den. smile