Rabarber wit, kolsyrejäsning i fat tillsammans med rabarberna?

Sitter och lyssnar på hur semesterns törstsläckare (en belgisk wit) bubblar på fint, samtidigt som jag skriver detta.

Frågan är nu har jag ska göra med rabarberna och kolsyrningen. Första tanken var att tappa om till sekundär och tillsätta rabarberna (upptinade skurna bitar) för att efter två veckor tappa över till fat och kolsyra. Men eftersom det är en wit som jag tycker ska vara jästgrumlig funderar jag på om detta ger en för klar öl.

Därför funderade jag på att skippa sekundärsteget och tappa direkt från primären till ett corneliusfat och tillsätta rabarber och jässocker direkt i fatet och låta det kolyrejäsa i fatet i stället och sedan servera direkt från detta fatet? Har dock lite funderingar kring hur detta kommer bli, en risk är att det blir på tok för surt, har man på "vanlig" sekundär kan man provsmaka sig fram och tappa av från rabarberna om det blir för surt.

Ett tredje alternativ är att ha det på en sekundär med rabarberna och tappa till ett corneliusfat och sedan kolsyrejäsa i fatet, risken med detta är att ölet är klart lagom till att semestern är slut...

Beslutsångest!!!

Har bryggt enligt detta recept:
Type: All Grain
Boil Time: 60 min
Equipment: Bielmeier (29l) BIAB 20l batch

Ingredients

Ingredients
Amt Name Type # %/IBU
2,40 kg Pilsner Malt (3,8 EBC) Grain 1 51,6 %
1,25 kg Wheat Torrified (4,0 EBC) Grain 2 26,9 %
0,85 kg Wheat flakes (4,0 EBC) Grain 3 18,3 %
0,15 kg Oats flaked (2,0 EBC) Grain 4 3,2 %
23,57 g Goldings, East Kent [6,16 %] - Boil 60,0 min Hop 5 16,7 IBUs
20,00 g Coriander Seed (Boil 5,0 mins) Spice 6 -
20,00 g Orange Peel, Bitter (Boil 5,0 mins) Spice 7 -
1,0 pkg Belgian Witbier (Wyeast Labs #3944) [124,21 ml] Yeast 8 -
0,53 tsp Yeast Nutrient (Primary 0,0 mins) Other 9 -
525,00 g Rhubarb (Secondary 2,0 weeks) Flavor 10 -

Beer Profile

Est Original Gravity: 1,047 SG Measured Original Gravity: 1,048 SG
Est Final Gravity: 1,011 SG Measured Final Gravity:
Estimated Alcohol by Vol: 4,7 %
Bitterness: 16,7 IBUs
Est Color: 6,5 EBC

Sv: Rabarber wit, kolsyrejäsning i fat tillsammans med rabarberna?

Skulle man inte kunna ha rabarberna i en humlepåse hängandes i fatet. Så när kolsyrafasen är klar så släpper man ut trycket och tar upp påsen? Du kan inte kolsyra via co2 flaska istället?

Jag slängde dom i sekundären en gång, i en amerikanske veteöl. Den var uppskattad i ca två månader, sen var bara syrligheten kvar. Hade jag gjort den igen hade det blivit i en sekundären igen.

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

Jag har gjort de till en Lambic, då fick de ligga i sekundär några månader, hinnan som täckte allt var inte en trevlig syn men resultatet var bra, de har stått på flaska i ett halv år nu och det finns rabarbersmak kvar men den syrliga tonen från Lambicen blandar sin bra med syran från rabarbern.

Har även haft det i en veteöl men smaken försvann ganska snabbt.

Jag tycker din första tanke låter som den bästa. Bry dig inte om hur grumlig eller klar ölen blir, koncentrera dig på smaken.

Think globally. Drink locally.