Jästkaka lageröl

Hej!
Kollade till min andra sats (lager) efter en månad på jäsning i kyl, till min förvåning var där ca en cm
tjock kaka. Är lager ölen över jäst lr vad är det, den första lager jag gjorde så var allt i bottnen.

Jäst med Urquell Lager jäst (Brewer's Choice 2001 Activator)

Mvh Tobbe

Sv: Jästkaka lageröl

Om jag förstår dig rätt hade du alltså en tjock kaka jäst på TOPPEN av din öl? Det låter skumt, min erfarenhet av 2001 är att den lägger sig fint på botten.

Hade du tillräckligt med jäst till att börja med? När jästen är igång så lägger det sig oftast ganska mycket långt upp. Om du hade alldeles för lite jäst (tex ett smackpack i 20 liter öl) så kanske det fortfarande jobbar. Kan du ta ett foto och lägga upp?

Men den vanliga regeln gäller även här: smakar det gott så är allt gott.

3 Senast ändrad av TobbeN (2013-06-10 11:52:22)

Du förstår rätt, här kommer en bild på hur det ser ut hmm.
har använt två smackpack till 27 liter och syresatt vörten bra.

(og 68 och igår var sg 19 så den har ju jäst ut med ca 71% och smakar god avslagen öl)

gick inte att ladda upp bilder nu men jag laddar upp en när det går igen

Här kommer två bilder på hur det ser ut

http://www.pictures.se/bilder/6UjJW.jpg

http://www.pictures.se/bilder/f9xJG.jpg

Någon som kan tänkas veta vad det är, är det lönt att tappa på flaska är det farligt? hmm

Det ser verkligen inte ut som jag är van vid... Och jag är osäker på vad det är. En möjlighet är att jästen har bundit väldigt mycket kolsyra som håller den flytande, jag läste en annan tråd för ett tag sedan där det verkade vara fallet.

Oavsett så är det aldrig farligt, så länge det smakar bra. Om det smakar väldigt illa så varken vill eller bör du dricka det.

gedman skrev:

Det ser verkligen inte ut som jag är van vid... Och jag är osäker på vad det är. En möjlighet är att jästen har bundit väldigt mycket kolsyra som håller den flytande, jag läste en annan tråd för ett tag sedan där det verkade vara fallet.

Oavsett så är det aldrig farligt, så länge det smakar bra. Om det smakar väldigt illa så varken vill eller bör du dricka det.

Kan det vara gojs ifrån humle å malt? Jag har bara bryggt 2 satser. Sats 1 lät jag allt sjunka till bottnen vid kylning och vid sats 2 silade jag igenom en saftsil (stoppade ganska snabbt i silen å jag tryckte i silen med en sked för å få igenom vörten)

Jag flaskar den å ser vad som händer blir kanske en kanon öl wink

Tror inte det är gojs från humle och malt, det blir helt enkelt inte så mycket om du inte häller hela mäsken i jäskaret... Det som blir sjunker dessutom ofta bra till botten.

Kör på! Berätta hur den smakar om några veckor.

9 Senast ändrad av TobbeN (2013-06-12 15:40:09)

gedman skrev:

Kör på! Berätta hur den smakar om några veckor.

Ja det gör jag

(Tackar för hjälpen)

Öl flaskad idag. Den smakade gott och var klar å fin. Nu återstår dwt å se bad som händer när man öppnar en flaske om 1-2 månader

Hej! smakade ölen igår efter tre veckor på flaska smaka helt ok. (Blev väl lite för alcohol stark för mig men ändå drickbar)

Men min tredje sats blev likadan vad gör jag för fel?

Recept Batch 3

5,1   kg (W) pilsner malt
1,6   kg (v)  Munchner
0,08 kg (v)  Melanoid

32g Northern Brewer      tid 60
18g Hallertau Mitt           tid 15
12g Saaz                       tid  5
12  Hallertau Mitt            tid  5

27g irish moss               tid 15

en påse sasfelager w34/70 torrjäst (skulle egentligen haft två påsar)

rast

68grader 60 min
78grader 15 min

har stått tre veckor i 10grader kylskåp

og 60 22/6
sg 20 10/7

ska man tappa om på sekundär?

Men till frågan igen varför kan det tänkas bli så här min första Batch låg allt på bottnen

Använder inte Irish Moss själv men 27 gram låter lite mycket? KAn det spöka till det för dig kanske?
Från Humle: Dosering: 5-15 gram per 25 liter vört tillsätts 15 minuter före slutet av vörtkokningen.

Alla vet, hockey är öl och öl är hockey

Aa ok testar med mindre i nästa sats.
Kan man sekundärjäsa nu för att få bort gojset?

Jag tror också att det har med irish moss-en att göra. Så brukar iaf mina öl se ut när jag använder det. Det verkar som proteinklumpar flyter ganska bra.

15 Senast ändrad av TobbeN (2013-07-14 00:11:22)

Ska man sleva bort det lr bara låta det vara tills man flaskar?

Låt det vara, tycker jag.

Ja, där har vi nog en förklaring. Använd max 10 gram Irish Moss tycker jag.

Jag tycker också du ska vara noggrann med att inte hälla allt i koket rakt ner i jäshinken, utan använda hävert eller kran så du slipper få med grumset i botten. Det innehåller ganska mycket proteiner och annat skräp, som nog kan bidra till din toppkaka.