Vete-IPA inspirerad av Canned Wheat

Efter att ha druckit Malmö Brygghus Canned wheat på Öl- och whiskymässan i Göteborg blev jag sugen på att brygga något likande själv.

Tänkte köra

Og: 1.066
FG: 1.012
ABV: 7,2%
IBU: 51

Malt
Weyermann pilsner 1,5 kg
Puffat Vete 1,5 kg
Vetemalt (Weyermann) 1,5 kg

Humle

10 g Chinook 60 min
30 g Amarillo 5 min
30 g Chinook 5 min
30 g Citra  5 min
70 g Amarillo torrhumling
70 g Citra torrhumling
25 g Chinook torrhumling

Jäst
California Ale wlp 001

Frågor
Är det för lite kornmalt förhållande till vete? (räcker enzymerna till?)
Bör man köra en proteinrast med så mycket vete?
Jag infusionsmäskar i en kylväska, hur får jag enklast till tvåstegsmäskning? Dekoktionsmäskning?
Blir det för mycket humle i torrhumlingen (tanken är att avsluta humlepåsarna)?

Om det finns en gud, och han är god. Varför är då humlearom så instabilt?

Sv: Vete-IPA inspirerad av Canned Wheat

Tvåsteg är inga problem vid infusionsmäskning, har gjort det med hefeweizen flera gånger. Se till att mäska-in väldigt tjockt bara, typ hälften av vad du brukar köra på. Det går t.o.m. att köra tre raster utan att spä ut mäsken för mycket med denna metod.

3 Senast ändrad av bjolu340 (2013-05-27 12:28:32)

Sv: Vete-IPA inspirerad av Canned Wheat

En av ungarna spydde inatt (vafasen, hette det inte VINTERkräksjuka!?) så det blev VAB idag - skulle göra en IPA ur JZ:s receptsamling men när jag skulle mäska in visade det sig att jag hade överskattat Pale Ale-förrådet kraftigt. Så då blev det experiment.. :

1 kg Pale Ale
1 kg Vienna
3 kg Vetemalt

Vattenjustering åt sulfathållet (hos mig innebär det till 30 l mäskvatten 2 tsk mjölksyra, 1.5 tsk CaSo4 och 0.5 tsk CaCl)

36 g NB vid 60 min
25 g Citra vid 10 min
25 g Sorachi Ace vid 5 min
25 g Sorachi Ace i whirlpool vid 80 grader (rasta 30 min där).

Us-05.

edit: och på temat: rast vid 52 grader och 64 grader. Skulle nog varit 65 egentligen kanske.. Men ganska mycket Vienna i så det går nock ändå.

4 Senast ändrad av Thomas Fransson (2013-06-09 22:39:52)

Sv: Vete-IPA inspirerad av Canned Wheat

Kul att inspirera, canned wheat är 50/50 pils och vete och mäskas vid 66c samt utmäsk på 75c.
Vetemalt har gott om enzym. Inga problem, puffade vetet är en bra ide, min hembryggda förlaga innehöll puffat vete.
  Jästen är den samma.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Vete-IPA inspirerad av Canned Wheat

Ja - det är väl inte det vi pratar om kanske men jag mätte FG på min till 1.011 igår och det smakprovet var högeligen lovande. Den blir fin till midsommar, den här!

6 Senast ändrad av Thomas Fransson (2013-06-10 13:38:11)

Sv: Vete-IPA inspirerad av Canned Wheat

Härligt.
Vilket pratar vi inte om?

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Vete-IPA inspirerad av Canned Wheat

Egentligen talade "vi" inte om ölet som jag bryggde.. Det är inte inspirerat av canned wheat - den har jag nämligen aldrig smakat! (På grund av geografisk begränsning, inte av fri vilja!)

Sv: Vete-IPA inspirerad av Canned Wheat

wink ah ok ,mitt huvud är som garaget, rörigt.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Vete-IPA inspirerad av Canned Wheat

Får se hur mitt resultat blir, ligger på torrhumling nu. Av någon anledning fick jag väldigt dåligt utbyte vid mäskningen. Fick bara en mäskeffektivitet på ~57% och fick därför ett OG på 1,055 istället för 1,066. Humlade dock som planerat så risken blir väl att den blir obalanserad åt det humliga hållet. Hade en del problem med ojämn temperatur i mäskkärlet vilket kan ha varit boven i dramat.

Om det finns en gud, och han är god. Varför är då humlearom så instabilt?

Sv: Vete-IPA inspirerad av Canned Wheat

Oj - har aldrig provat att ge så mucket utrymme åt Sorachi Ace (torrhumlade lite lätt också) och vilken fruktighet!

Det här ölet överlever nog inte morgondagen...

Sv: Vete-IPA inspirerad av Canned Wheat

Den där proteinrasten vid 50C. Hur pass nödvändig är den för en vete IPA?
Ser att Du Thomas skippar den helt.

Sv: Vete-IPA inspirerad av Canned Wheat

Skipppa'n

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Vete-IPA inspirerad av Canned Wheat

Glömde visst återkomma med resultatet. Smakmässigt blev den bra. Kanske ska ha ännu mer humle i 5-min givorna och torrhumlingen nästa gång dock. Det största felet med ölet var utseendet. Grumlig hade jag räknat med, det hör ju ändå till med veteöl. Den blev dock väldigt grå i färgen. Ska nog minska på alt. utesluta omältade vetet nästa gång.

Om det finns en gud, och han är god. Varför är då humlearom så instabilt?

Sv: Vete-IPA inspirerad av Canned Wheat

Min blev gul åt det gyllene hållet. Delade ut ett gäng flaskor i samband med att jag hade lönesamtal med gubbarna på jobbet. Typ "lönen blir det väl sisådär med men här får du en bärs". Mycket positiva kommentarer. Typ - bästa ölen jag smakat. Frågan är ju då vilken referensramen är..

Men det var väldigt fruktigt. Någon beska att tala om fanns där dock inte.

Sv: Vete-IPA inspirerad av Canned Wheat

Vikage skrev:

Glömde visst återkomma med resultatet. Smakmässigt blev den bra. Kanske ska ha ännu mer humle i 5-min givorna och torrhumlingen nästa gång dock. Det största felet med ölet var utseendet. Grumlig hade jag räknat med, det hör ju ändå till med veteöl. Den blev dock väldigt grå i färgen. Ska nog minska på alt. utesluta omältade vetet nästa gång.

Kan vara lätt oxidation och/eller autolys jäst som orsakar "gråigheten" har sett det på ett par öl, dock aldrig på veteIPA.
På CBC provade vi en öl som verkligen var grå, den smakade dock inget vidare så det är den jag baserar de eventuella orsakerna på.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

16 Senast ändrad av Vikage (2013-08-26 19:27:23)

Sv: Vete-IPA inspirerad av Canned Wheat

Thomas Fransson skrev:

Kan vara lätt oxidation och/eller autolys jäst som orsakar "gråigheten" har sett det på ett par öl, dock aldrig på veteIPA.
På CBC provade vi en öl som verkligen var grå, den smakade dock inget vidare så det är den jag baserar de eventuella orsakerna på.

Kan mycket väl ha fått i för mycket syre vid torrhumlingen, så kan oxidation ge gråa öl så kan det vara en kandidat.
Tycker jag har behandlat jästen väl men den kanske har fått för sig att autolysera ändå?
Men ska framförallt tänka på oxidationen nästa gång. Är det dumt att torrhumla med kottar? En massa luft mellan bladen i humlepåsen som smiter med? Eller så kanske omtappningen vid torrhumlingen är den större boven?

Om det finns en gud, och han är god. Varför är då humlearom så instabilt?

Sv: Vete-IPA inspirerad av Canned Wheat

Ja du, bra frågor.
Det kan kanske uppstå under förvaringen om denna sker på en varm plats.

Hur såg ölet ut vid flaskning?

Du får gå tillbaka metodiskt och mentalt och se om du kan hitta ngn felkälla. Gjorde en snabb googling men hittade inget om grå öl.
Blev lite nyfiken. Råkade ut för en Wit som misshandlats med värme som också drog åt grått.

Annat har jag inte att bidra med annat än ett lycka till i jakten.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Vete-IPA inspirerad av Canned Wheat

Jag har aldrig sett så mycket puffat vete i ett recept, kan det bidra till gråfärgen?