Mauribrew lager vid rumstemp -22 grader

Vet att maltmagnus bryggde en batch med denna jästen. Fler som provat? Min senaste smakar så illa att den inte kan sväljas. Samma batch som delats hade den andra halvan 04 jäst och är drickbar nu efter 2 veckor. Finns det möjlighet att den efter lagring blir bättre? Jag brygger ju vanligtvis inte på detta viset, utan brukar ju lagra mina lageröl väl. Men skulle vid detta tillfället brygga en snabböl, vilket lyckades helt ok. Med halva batchen då....

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Mauribrew lager vid rumstemp -22 grader

Fryser inte ölen vid -22 grader?

Gjorde en pilsnerbatch där jag jämförde Mauribrew med 34/70 samt US05. Maurin köper jag inte igen. Har en speciell lite plastig smak som jag inte gillar alls. Efter längre tids lagring är den okej men inte mer. Hellre US05 vid varmjäsning, renare smak och klarare bryggd.

34/70:
http://www.gustavlindh.com/blog/photos/130421_004.jpg

sladdbarn skrev:

Fryser inte ölen vid -22 grader?

Var inte tänkt som ett minus.....

Jo den smaken är det exakt jag har i denna. Så det blir inte mer varmjäst med den jästen här heller.

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

Lite udda temperatur för lagerjäsning..? Jag använde den här jästen en gång som nödraket när jag inte var nöjd med lukten från en förkultur. Jäste vid 11 grader och mina anteckningar antyder inga speciella felsmaker.

Jo det är helt fel det vet jag. Men skulle som sagt brygga snabböl. Den jäste ska kunnas jäsas i högre temp. Men har inte känt denna smaken vid tidigare försök med varm jäsning av denna jästen. Har bryggt kölshliknande öl med den jästen med stor framgång. Men då är det inte infektion utan smak från jästen. Ska i alla fall låta den sedimentera ut. Som experiment

Har du provat Tasty McDoles  metod? Från the brewing network:

"My Dortmunder Export (1.050) takes two weeks from flame to glass. I raise the temperature in response to the level of fermentation I see in the blow-off. A typical regimen would be 50F for about three days, 52F for another two days, 55F for two days, 60F for two days, 70F for 3 days. Then I rack and crash on day 12, filter and carbonate on day 14. I use WLP833.

The beer tastes fine. It doesn't have that creamy lager texture but it's clean and has even won some second round medals.

The principal here is that even though a portion of the fermentation is taking place at the higher temperature, that portion is a small enough percent that it's ill effects are overshadowed by the portion that took place at the lower temperatures."

http://www.thebrewingnetwork.com/forum/ … 69a9bc175d