Jäsning i Kastrull

Hejsan!

Det var ett tag sedan jag bryggde men tänkte komma igång igen.

Jag har en saftmaja (i aluminium) med lock och ett litet hål på där man skulle kunna fästa jäsrör i. Det jag undrar är om det skulle funka att BIAB:a i kastrullen, koka, kyla och sedan köra primärjäsningen i densamma? Jag skulle isåfall se till att täta eventuella springor. Kastrullen borde ju vara decinficerad. eller?

Olle

Sv: Jäsning i Kastrull

Javisst klart det går. Allt gojs från koket blir ju kvar, druv och humlerester. Men humlen kan du ju ta bort genom att använda kokpåsar. Det finns väl lite olika åsikter om vad en massa druv i jäskärlet gör mot ölen. Bara du inte låter det stå i jäskärlet överdrivet länge så borde det vara helt okej.

Sv: Jäsning i Kastrull

Färdig öl är sur så jag skulle inte jäsa i aluminiumkärl, av samma anledning som man inte bör laga sur mat i aluminiumkastruller. Det går utmärkt att koka vört i aluminiumkärl, men då är pH:t bara drygt 5 och vörten är inte i kontakt med aluminiumet så länge. pH sjunker under koket och ännu mer under jäsningen. Det finns en god anledning till att ölburkar i aluminium är täckta med plast på insidan.