1 Senast ändrad av wictorsson (2013-05-15 09:19:59)

Behöver hjälp att justera vatten för APA och IPA

Hej Alla

Jag hoppas få hjälp av några kunniga för att justera vattnet. Vi är på två olika ställen och brygger och jag skulle vilja ha en lite justeringsmatris för vad som skall tillsättas vid respektive ställe
Vi börjar med första stället som är egen brunn som vi kallar Matteröd. Nedan finner ni värdena som tas från denna brunn.

Ölen som vi brygger är mestadels APA och IPA kanske någon ljus lager då och då.
Mestadels blir det Typ Sierra Nevada Pale Ale, Samuel adams Boston Ale, Torpedo, Punk, etc.  8-25 i EBC

Jag håller på att sätta mig in i detta med justeringar för att själv kunna räkna ut "what to do" men just nu vill jag ha hjälp med vad jag skall tillsätta för en APA eller IPA samt en ljus lager typ Dortmunder.

Apa - Tillsätt detta

IPA - Tillsätt detta

Dortmunder - Tillsätt detta

http://forumbilder.se/CE9JM/1matterod.jpg

Tack På förhand

Sv: Behöver hjälp att justera vatten för APA och IPA

Har du testat med Bru'n Water ?

Eftersom du nämner Sierra Nevada Pale Ale, jag har hållit på och letat efter en vattenprofil för deras vatten
och hittat tre olika som spretar över hela kartan. Det kanske är någon som har bättre info?

Hej Stefan, Tack för tipset. Nej jag har inte testat det. Jag känner mig osäker på hur jag skall gå till väga. Jag ska gå igenom denna ikväll och försöka förstå, jag använder ju BeerSmith till allt annat och där finns ju en "Water profile tool" men som sagt osäker på hur den fungerar.  Är där någon som använder denna och kan gå igenom ett exempel, så hade det varit fint. låt säga att vi ska till "Burton water" och startar med det vatten som vi har "Matteröd".

4 Senast ändrad av wictorsson (2013-05-15 13:07:08)

Har jag gjort rätt när jag börjar med att lägga in "mitt Vatten" under Base Profile markering i blått och sent lägger jag in "Burton Water" som jag fann i JP:s"How to brew" detta markerat i lila? Är det jag skall tillsätta, det som är markerat i rött

http://forumbilder.se/CE9JQ/matterod2.jpg

Näst fråga blir ju skall allt vatten behandlas lika? Mäskvatten i början, lakvatten?

Jag skall som exempel ha 26 Liter i grytan till koket och BerrSmith säger vattenåtgång 37 liter totalt. Skall "topp off" vatten (Efter kok pga grytstorlek) och "sparge" vatten vara med eller bara mäskvatten som står under de 60 minuter som mäskning pågår.

BeerSmith har bara stöd för att lägga till salter och/eller att späda ut vattnet med destillerat.

Bru'n Water kan också hantera tillägg av syra för att motverka ett alkaliskt vatten.

Jag matade in dina Matteröd siffor i BeerSmith och valde Burton som "target".
Klickade sen Calculate Best Additions.
Jag valde 100L som mängd för att få siffror som var med lite decimaler.

http://i.imgur.com/9DVkaaU.png

Sen lade jag in samma uppgifter i Bru'n arket för att beräkna att det blir rätt Ph i mäsken. Det verkade bli bra.

http://i.imgur.com/6D52kCw.png

Du behöver en bra våg om du ska väga 0.4g. Troligen kan du skippa så små tillägg utan satsa på
att få en bra Ph i mäsken och en bra SO/Cl nivå eftersom det enligt uppgift ska påverka smaken
till störst del.

Bru'n kan räkna ut hur du ska behandla lakvattnet (sparge), det finns mycket att läsa i det dokumentet.

Jag skall studera Bru'n ikväll i lung och ro. Alla bryggsalter går ju all köpa hos humle utom Natriumvätekarbonat (NaHCO3). Är det samma som bikarbonat som finns i kryddhyllan i  affären?

Än en gång Stefan tack för hjälpen, uppskattar det mycket. Man kan sitta och labba hemma, men gör man rätt?? Bra att ha någon att bolla med.

Detta är vad jag funnit om Sierra Nevada Pale Ale......En profil som skall fungera bra på många APA:or
Ca=57
SO4=136
Mg=22
Na=71
Cl=88

Varför man ska upp i 71ppm natrium särskilt när sulfathalten är halvhög också?

Nä, de där profilerna för bryggorter och specifika bryggerier kan man ju ta med en nypa salt (ordskämt som är så kul!)

Men seriöst så känns det lite krångligt att hålla på och apa efter (där kom ett till!) andras vatten. Vad som är enkelt och som funkar för mig är att justera mäsk ph med mjölksyra och sen tillsätta kalciumsulfat eller kalciumklorid eller båda i koket, beroende på om jag vill lyfta fram humle eller malt. Jag brukar vilja ha 50-100ppm kalcium då det ofta dyker upp i litteraturen som ett minimum för vad jästen vill ha.

Beersmith har som någon nämnt ingen kalkylator för att räkna på tillsatser av syra för att styra ph så jag har provat mig fram och fått lite känsla för det. Har en ganska bra ph-mätare så det underlättar. Men det programmet som Stefan Orkesta länkar till verkar ju ha det så det får jag ta och kolla in.

Extatiskt Rasande skrev:

Nä, de där profilerna för bryggorter och specifika bryggerier kan man ju ta med en nypa salt (ordskämt som är så kul!)

Men seriöst så känns det lite krångligt att hålla på och apa efter (där kom ett till!) andras vatten. Vad som är enkelt och som funkar för mig är att justera mäsk ph med mjölksyra och sen tillsätta kalciumsulfat eller kalciumklorid eller båda i koket, beroende på om jag vill lyfta fram humle eller malt. Jag brukar vilja ha 50-100ppm kalcium då det ofta dyker upp i litteraturen som ett minimum för vad jästen vill ha.

Beersmith har som någon nämnt ingen kalkylator för att räkna på tillsatser av syra för att styra ph så jag har provat mig fram och fått lite känsla för det. Har en ganska bra ph-mätare så det underlättar. Men det programmet som Stefan Orkesta länkar till verkar ju ha det så det får jag ta och kolla in.

Jag lyssnade precis på senaste avsnittet av Brew Strong där John Palmer försöker sammanfatta de nya rön som han m.fl. funnit i.o.m. vattenboken som de skriver just nu.

Både John Palmer och Jamil Z verkar numera förorda en approach som den jag beskriver i posten ovan. Palmer förkastade i princip kalkylatorer, inklusive den egna nomografen. Det går inte att se något enkelt samband mellan ett färgvärde och effekt på ph i mäsken.