Whirlpool (virvel på svenska kanske?) görs efter avslutat kok, antingen före eller efter nedkylning. Man sätter fart på vörten, med t.ex. en slev, medn snabb cirkelrörelse (60-120 rpm) och låter stå minst en kvart så alla humleresten och druv samlas i en kon i botten och mitten av kastrullen. Detta gör att du kan tappa ur vörten genom en hävert/autosiphon eller från kranen på kastrullen utan en massa grums och humle. Detta göra även i kommersiella bryggerier som efter koket flyttar vörten till ett speciellt whirlpool-kärl där vörten sprutas in längs med sidan så den hamnar i virvel. En del kallar det för centripetalkraft men jag har läst någonstans att det är centrifugalkraft och motståndet i kastrullkanten som gör magin bakom det hela men det spelar kanske mindre roll exakt hur fysiken spelar in. Jag lyckas få till en bra whirlpool de flesta gångerna men har man t.ex. en värmepatron eller någon annat som stör flödet så kan det bli svårt. Till och med BIAB blir klart och fint efter en whirlpool:

Jag snurrar med en hålslev i den kylda vörten i kanske 30 sekunder tills jag har en bra snurr. Inte helt olikt när man som barn sprang runt i en simbassäng tills det blev en skön virvel att bara glida med i. Förhoppningsvis utan att sjunka till botten och samlas i mitten 

Efter whirlpoolen och vänta 15 min så kommer det här ut ur kranen.