Minskad beska i äldre humle

Jag hade tänkt att brygga ön Hefeweizen med Hersbrucker som enda humlet. Dock är alfahalten på 2,4% lägre än jag räknat med så jag har beslutat att använda en mindre del Northern Brewer humlekottar på 9,9% för att hjälpa upp IBU:n utan att behöva använda all Hersbrucker.

Kruxet är att humlet är mer än ett år gammalt. Jag öppnade påsen för ett år sedan och efter det har den försvarats lufttätt i frysen. Även om det är optimala förhållanden för att förlänga livslängden på humlet så antar jag att det ändå sker en liten alfahaltsminskning. Frågan är hur stor förlust jag kan räkna med?

Är jag ute och cyklar om jag beräknar att alfahalten har sjunkit med ungefär 15-20% dvs att den ligger på runt 8-8,5% just nu. Den exakta siffran är inte så viktig så länge man kommer någorlunda rätt.

Finns det några andra nackdelar med att använda äldre humle som en del av bittergivan? Dyker det upp några bismaker när humlen oxideras?

Sv: Minskad beska i äldre humle

Enligt humlekapitlet Designing Great Beers är skillnaden försumbar efter ett år i frys.

8,77% alfasyra enligt BeerSmith verktyg efter 12 mån i lufttät påse.

http://bistron.tumblr.com/

Tack för hjälpen.

Bryggde ölet baserat på en alfasyra på 8,5%. Jag tyckte att vörten smakade lite väl beskt för en hefeweizen så jag lyfte ur NB-humlen en kvart innan koket var färdigt. Dels också för att minimera smakbidraget just den humlesorten ger. Dock misstänker jag att det mesta av alfasyran redan hade kokat ur efter 45 minuter.

Det snackar ofta om sena humlegivor och torrhumling men är det någon som annan som valt att plocka ur humlen innan koket är färdigt? Vill man ha beskan men inte aromen så känns det vettigt att ge vörten en chans att koka bort aromerna innan man kyler den.