Vatten norra Stockholm (kranskommunerna)
Den här tråden riktar sig till alla som brygger i norra stockholm eller till de som har god erfarenhet av vattenjusteringar och vill hjälpa mig.
Kommunerna norr om Stockholm får vatten av Norrvatten som levererar till följande 13 kommuner: Järfälla, Sollentuna, Solna, Sundbyberg, Täby, Danderyd, Upplands Väsby, Upplands Bro, Vallentuna, Knivsta, Vaxholm, Österåker och Norrtälje (from 2015).
Vattenprofilen finns här: http://www.norrvatten.se/PageFiles/351/ … %20ALS.pdf
Jag summerar det viktigaste:
PH: 7,9
Kalcium: 25
Magnesium: 4,18
Natrium: 10
Klorid: 13
Sulfat: 36,50
Alkalinitet: ?
hårdhet: 4,42
Frågeställningar:
1. Generella tankar om vattnet. Vad för ölsorter passar vattenprofilen bäst för?
2. Jag hittar inte alkalinitet i vattenanalysen vilket jag tycker är märkligt. Men det har stor betydelse för resultatet har jag förstått.
3. Jag har skapat en vattenprofil utifrån ovanstående, matat in värdena i Beersmith 2 men den ger inga förslag på salter jag ska tillägga. Söker jag på "help" föreslår den att jag ska trycka på ikonen "Calculate Best Additions" vilket jag inte finner någonstans. En av många logiska luckor i ett annars smidigt program.
4. Jag ska brygga en IPA härnäst och har förstått att för att verkligen framhäva humlen ska man vattenbehandla/addera kalciumsulfat? Förhållandet mellan klorid-sulfat tycks vara viktigt.
5. Min senaste stout blev på tok för syrlig, lite bikarbonat förbättrar brygden vilket gör att jag tror att vattnet inte lämpar sig för så pass mörka öl. Är vattnet fattigt på karbonater?
Jag har försökt göra min research men ju fler trådar jag drar i desto fler blir frågorna, och jag mer konfunderad. Tack på förhand!