Vatten norra Stockholm (kranskommunerna)

Den här tråden riktar sig till alla som brygger i norra stockholm eller till de som har god erfarenhet av vattenjusteringar och vill hjälpa mig.

Kommunerna norr om Stockholm får vatten av Norrvatten som levererar till följande 13 kommuner: Järfälla, Sollentuna, Solna, Sundbyberg, Täby, Danderyd, Upplands Väsby, Upplands Bro, Vallentuna, Knivsta, Vaxholm, Österåker och Norrtälje (from 2015).

Vattenprofilen finns här: http://www.norrvatten.se/PageFiles/351/ … %20ALS.pdf

Jag summerar det viktigaste:

PH: 7,9
Kalcium: 25
Magnesium: 4,18
Natrium: 10
Klorid: 13
Sulfat: 36,50
Alkalinitet: ?
hårdhet: 4,42

Frågeställningar:

1. Generella tankar om vattnet. Vad för ölsorter passar vattenprofilen bäst för?
2. Jag hittar inte alkalinitet i vattenanalysen vilket jag tycker är märkligt. Men det har stor betydelse för resultatet har jag förstått.
3. Jag har skapat en vattenprofil utifrån ovanstående, matat in värdena i Beersmith 2 men den ger inga förslag på salter jag ska tillägga. Söker jag på "help" föreslår den att jag ska trycka på ikonen "Calculate Best Additions" vilket jag inte finner någonstans. En av många logiska luckor i ett annars smidigt program.
4. Jag ska brygga en IPA härnäst och har förstått att för att verkligen framhäva humlen ska man vattenbehandla/addera kalciumsulfat? Förhållandet mellan klorid-sulfat tycks vara viktigt.
5. Min senaste stout blev på tok för syrlig, lite bikarbonat förbättrar brygden vilket gör att jag tror att vattnet inte lämpar sig för så pass mörka öl. Är vattnet fattigt på karbonater?

Jag har försökt göra min research men ju fler trådar jag drar i desto fler blir frågorna, och jag mer konfunderad. Tack på förhand!

Sv: Vatten norra Stockholm (kranskommunerna)

Har inga tips om ditt vatten men jag kör beersmith 2.0 som bryggprogram men för vattenjustering använder jag denna sidan:

http://www.brewersfriend.com/water-chemistry/

tycker den är lättare att handskas med.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Hej
Jag bor i Sundbyberg och använder samma vatten.
När jag flyttade hit fick jag betydligt sämre utbyte än jag fick innan och ölet blev inte lika bra som tidigare.
Efter lite funderande så kom jag fram till att det behövs mer kalciumklorid för att få "till det".
Jag brukar som princip alltid tillsätta kalciumklorid i alla öltyper eftersom det ligger lite lågt.

För "svarta" öl så blir det kalciumkarbonat och lite natriumbikarbonat + kalciumklorid och kalciumsulfat för ales.

Jag ska kolla upp mängderna och får återkomma.

Hej!

Jag brygger i Solna med samma vatten. I en gammal vattenrapport (2003) jag har anges alkaliniteten till 69 mg/l.

Och även jag upplever mörka öl som syrliga om jag inte tillsätter bikarbonat.

Mors,
Mattias

HAr kollat på mina recept de senaste åren.

Genomgående så har jag följande mängder på 20 liter (min standard batchstorlek)
2-3 gram CaCl för de flesta öltyper jag brygger (lager, wit, kölsch, ale, porter & stout)
ale 5-10 gram CaSO4 (beroende på typ och vilken karaktär jag vill ha)
porter/stout 2-3 gram bikarbonat (NaHCO3) samt antingen 2 gram CaSO4 eller  2 gram MgSO4, beroende på vilket humör jag är smile

Hoppas det är till hjälp.

Kenneth skrev:

HAr kollat på mina recept de senaste åren.

Genomgående så har jag följande mängder på 20 liter (min standard batchstorlek)
2-3 gram CaCl för de flesta öltyper jag brygger (lager, wit, kölsch, ale, porter & stout)
ale 5-10 gram CaSO4 (beroende på typ och vilken karaktär jag vill ha)
porter/stout 2-3 gram bikarbonat (NaHCO3) samt antingen 2 gram CaSO4 eller  2 gram MgSO4, beroende på vilket humör jag är smile

Hoppas det är till hjälp.

Stort tack! Ditt inlägg är guld värt för mig. Antar att allt åker i mäsken?

Och tack till alla andra för era bidrag. Alkaliniteten i Norrvatten är just nu 57 mg/l.
Chubb - Sidan du länkar till ser smidig ut och något jag tänker prova. Dock vill jag även ha koll på hur Beersmith funkar så den frågan kvarstår.
Sultan - Vi pratade vatten i en gammal tråd också, kul att du håller på fortfarande.

Efter mycket tid och läsning börjar mycket att falla på plats. Jag har lekt lite med EZ water calculator som jag tycker är smidigt. Något man slipper där är att den verkar utgå från ölets färg så att man slipper leta efter rätt vatten som man vill imitera.

Jag utgår från 15 l batch och har då ca: 12 l mäskvatten och ca: 8 l lakvatten. Det jag har som bas för pale ale/ipa är ca: 4 kg maris otter och 250 g. chrystal malt.

Enligt EZ water calculator hamnar jag inom ramen om jag tillsätter det som Kenneth föreslår ovan förutom att den också vill tillsätta 1 g "epsom salt" för att Magnesiumhalten ska bli korrekt. Jag vet inte hur stor betydelse det har. Den föreslår också att Ph sänks från nuvarande 5.7 till 5.4 - 5.6. Hur gör man då utan att tillsätta för mycket CaCl och CaSO4? Hur stor betydelse har ett avvikande Ph på 0.2 - 0.4? Något annat jag inte har riktigt grepp om är "residual alkalinity". Det anges på formuläret till - 47 vilket inte säger mig så mycket om dess funktion eller resultat.

Jag har pratat med Norrvatten (bor själv i Vallentuna). Svaret jag fick var följande (detta var i december):

Bikarbonathalten är densamma som det vi kallar alkalinitet och den är för tillfället 62 mg HCO3/l. Den varierar lite med årstiden och ligger vanligtvis mellan 60 och 80.

9 Senast ändrad av Kenneth (2013-04-15 09:41:11)

Mjölksyra kan du ta till för att sänka pH.
Jag glömde att skriva det i förra inlägget, jag tar ofta 1 ml/10 liter bryggvatten om jag inte använder mörkare maltsorter.
Framförallt i lakvattnet för att minska risken med att pH i vörten stiger under lakningen (traditionell flödeslakning)
Men även för satslakning bör mjölksyra användas.

För BIAB är det en annan historia eftersom man i princip inte lakar då.