Jäskyl
Sådär, efter en lång nedåttrend där jag brygger mindre och mindre (och sämre?) har jag hittat ny energi, motivation och lägger dessutom ner lite resurser på bryggandet igen.
Jag har bl a köpt en brewster, bryggandet ska bli mer kontrollerat och proffsiggare - givetvis med godare öl än någonsin.
Någonting jag också skulle vilja satsa på är en jäskyl. Jag oroar mig för temperaturen här hemma och de konsekvenser för höga jästemperaturer för med sig vilket jag tror har försämrat flera av mina tidigare öl. Jag vill också ha större frihet att brygga vad jag vill (i synnerhet amerikanska ipor) när jag vill istället för att köra en belgare när maj och juni närmar sig.
Min fråga då. Jag vänder mig till de som kanske hittat en ganska billig lösning på problemet. Dvs en begagnad kyl med en termostat. Jag vill helst jäsa överjäst öl kring 17 - 18 grader med möjlighet att kallkrasha. Kommer man upp i de temperaturerna med ett kylskåp och en termostat? Jag vill också prova att göra mina första lagers. Ytterligare ett önskemål med kylskåpet är att jag vill kunna kyla mitt fat vilket inte lär vara några problem om jag inte brygger för mycket.
Så vad säger ni? Låter det teoretiskt rimligt att hålla en temperatur runt 17 grader vid jäsning med ett kylskåp? Praktiskt - hur gör ni för att kontrollera jäsningen så inte temperaturen skenar iväg? Speciellt ni som har kyl.
Om man kallkrashar, råkar man inte ut för köldgrumling?
Tack på förhand.