IBU beräckning
Vill bara säga jag har kommit på ett enligt mig mindre krångligt sätt att beräckna IBU. Tanken är att det är så jävligt krångligt tycker jag med alla tusendelar och förvirrad kan jag vara iblandt och glömma bort en nulla osv. Jag har testat flera olika kombinationar för att se om man kan göra så och det visat sig att det går - man får exakt samma resultat som när man följar de traditionella beräckningsmetoder. Vi tar och jämföra traditionel med det jag kommit på. Jag vill inte påstå att det är revolutionerande, men jag har flyttat lite decimaler:
Jag bryggar en øl på 10 liter och som bitterhumle använder jag 15 gram Pacific Gem 16,6% alfasyre. Nu ska jag beräcka IBU på det: 15000 X 0,166 X 0,28/10 = 69,72 (det är en humlebomb jag bryggar:-)hehe!). Nu tar jag som jag beräcknar IBU: 15 X 16,6 X 2,8/10 = 69,72
Isomeringshalten är bara omskrivit från 28 (0,28) till 2,8. Om någon skulle mena att så kan man inte göra så prov att göra flera olika humlegivor, beräckna på traditionel vis och sedan med det sättet som jag framställd. Tycker det är lättare att komma ihåg den verkliga antal gram och alfasyra och bara flytta komma vid isomeringsgraden ett steg åt höger:-) Så enkelt kan det vara. Finns här andra som har hittat på samma? Och ja - jag vet IBU i princip är teoretisk beroende på flera olika sakar som mängden av humle och OG bla:-) Å andra sidan kan vi ju inte bara slänga i humlen och hoppas på det bästa:-)
ALBA GU BRATH