Sv: Brewster

Kan inte någon klistra den här tråden så att den alltid ligger högst upp tillsammans med dom andra bryggverken?

Jazze skrev:

Kan inte någon klistra den här tråden så att den alltid ligger högst upp tillsammans med dom andra bryggverken?

Gjort!

-- Svante

Svante skrev:
Jazze skrev:

Gjort!

Lysande!

Gjorde min första bryggning med min nya Brewster i helgen och fick väldigt låg mäskningseffektivitet (40 %). Tänkte höra om ni kunde hjälpa mig att reda ut vad som gick fel.

Mitt recept såg ut så här:

Batchstorlek: 20 l

4,67 kg Pale ale-malt
0,44 kg Munich-malt
0,22 kg Cara Munich 60 L
0,22 kg Cara pils
0,22 kg Melanoid-malt

Mäskning med 15 liter vatten (snabela) 65 grader i 75 min + mash out (snabela) 76 grader i 10 minuter
Flödeslakning med 15 liter vatten.

Est Pre-Boil vol: 24,5 l
Est Pre-Boil gravity: 1065
Est Original gravity: 1075

* * *

Jag Tillsatte 11 g kalciumsulfat och 8 g magnesiumsulfat och mäskade enligt receptet. Upplevde att pumpen tuggade lite, men den fick alltid med vört att cirkulera. Lakade med 76-gradigt vatten (plus/minus några grader, antar jag), 0,5 liter per minut. Fick ut 23,5 liter vört med BG på 1038, vilket enligt Beersmith motsvarar en mäskningseffektivitet på 40 %. Försökte kompensera genom att hälla i 500 g strösocker i koket och fick upp OG till 1064. Får se hur slutresultatet blir.

Har ni någon teori om varför det blev så dålig effektivitet? Jag upplevde inte att något gick dåligt, och därför har jag lite svårt att avgöra vad jag ska förändra tills nästa bryggning. I de nyare Brewster har de bytt ut insatssilen i plats och ersatt den med en aluminiuminsats med ett IKEA-stänkskydd i botten. Kan det vara så att stänkskyddet helt enkelt är för finmaskigt? Eller måste jag börja krossa min malt själv (köpte färdigkrossad malt från Maltmagnus några dagar innan bryggningen). Borde jag har rört om kontinuerligt i mäsken (tänkte att det inte behövdes i och med att pumpen cirkulerar mäsken).

Många frågor – skulle verkligen uppskatta all typ av feedback. Jag vill verkligen komma till rätta med det här.

Kan det vara så att du har glömt kompensera för temperaturen när du tog BG provet?
Enligt beersmith så är ett prov på 1038 i 76C verkligt värde 1063.

/Stefan

Stefan Orkesta skrev:

Kan det vara så att du har glömt kompensera för temperaturen när du tog BG provet?
Enligt beersmith så är ett prov på 1038 i 76C verkligt värde 1063.

/Stefan

Önskar att det var så, men nej, jag justerade för temperaturen. Jag tycker att det är konstigt. Hade ändå en hyfsat enkel maltnota, en rimlig maltmängd och det kändes inte som att något gick direkt fel.

Hade du koll på temperaturen under mäskningen? Temperaturen i min Brewster kan jag inte helt lita på utan temperaturen i mäsken ligger klart under inställd temperatur. Får alltid mäta temperaturen under mäskningen för att hitta rätta inställning för önskad temperatur. Fick rekommendationen från Humle att röra om i mäsken någon/några gånger under mäskningen för att utöka utbudet. Om det är så att mäsken inte satte igen sig och att du hade kontinuerlig cirkulation så tror jag huvudorsaken kan vara temperaturen

moondog skrev:

Hade du koll på temperaturen under mäskningen? Temperaturen i min Brewster kan jag inte helt lita på utan temperaturen i mäsken ligger klart under inställd temperatur. Får alltid mäta temperaturen under mäskningen för att hitta rätta inställning för önskad temperatur. Fick rekommendationen från Humle att röra om i mäsken någon/några gånger under mäskningen för att utöka utbudet. Om det är så att mäsken inte satte igen sig och att du hade kontinuerlig cirkulation så tror jag huvudorsaken kan vara temperaturen

Nej, det gjorde jag ju faktiskt inte. Jag tänkte kanske lite naivt och trodde inte att det skulle behövas när displayen visade 65 grader. Bra tips! Ska definitivt ha koll på det nästa gång. Tack!

34 Senast ändrad av moondog (2014-09-24 07:33:49)

Sen är det också en bra ide att röra om i mäsken för att jämna ut temperaturen i mäsken. Om man inte gör det så har i alla fall jag rätt så stora temperaturskillnader i mäsken. Återkoppla gärna efter nästa bryggning hur det gick och om du har samma temperaturdifferenser som jag har. Hoppas att det går bättre nästa gång

moondog skrev:

Sen är det också en bra ide att röra om i mäsken för att jämna ut temperaturen i mäsken. Om man inte gör det så har i alla fall jag rätt så stora temperaturskillnader i mäsken. Återkoppla gärna efter nästa bryggning hur det gick och om du har samma temperaturdifferenser som jag har. Hoppas att det går bättre nästa gång

Det ska jag absolut göra. Tack!

En fråga, min brewster levererades med en sorts plastklämma för anslutningen inne i kärlet för spänna fast den avlånga nätsilen.

I min värld är det konstigt att ha plast där en kokning utförs.

Är det något jag missat, på instruktion videon ser man inte vad killen gör med den.

Hejsan!

Någon som har koll på hålen på fördelarringen som används vid lakningen til Brewster (brewolution). Hur stora är de och hur tätt sitter hålen? Håller på att snickra ihop en egen ring till mitt hembygge och behöver lite inspiration.

/molcam

molcam skrev:

Hejsan!

Någon som har koll på hålen på fördelarringen som används vid lakningen til Brewster (brewolution). Hur stora är de och hur tätt sitter hålen? Håller på att snickra ihop en egen ring till mitt hembygge och behöver lite inspiration.

/molcam

Jag har gjort en egen och borrade med 3mm och det funkar bra. Jag har dock gjort min lite större och i en dubbelringad variant för att täcka större yta. Angående avstånden mellan hålen spelar det ingen större roll då vätskan ändå sprids jämnt mellan dem. Har du för få hål kan det dock bli för hög hastighet på strålarna så att du eventuellt får kanalbildning vilket minskar effektiviteten.

Hej strundt!

Tack för tipsen. Blir nog en enkelring till att börja också får vi se om jag uppgraderar. Vet du ungefärlig diameter på den? Antar det ska vara ungefär lika mycket area utanför som innan för ringen för att få optimalt utbyte.
Hur många hål har du ca? Ett var 5:e centimeter typ?

/molcam

Har tagit mig igenom 7 bryggningar med min Brewster och har väldigt varierande resultat vad gäller genomrinning. Vid 4 tillfällen har silplåten helt korkat igen villket medfört att jag dels inte kan temperaturreglera eftersom jag inte får någon cirkulation och dels så fungerar inte lakningen på annat sätt än konstant "skrapa" på silplåten och får då allt annat än ett blank vört. De senaste gångerna har jag pga av problemet kompletterat med risskal och det har hjälp 2 av tre gånger. Problemet verkar inte vara att det är maltbädden som sätter sig utan att det är silplåten som helt korkar igen.  Så nu till min fråga till er andra Brewsteranvändare.Har ni upplevt samma problem, har ni något knep för att komma till rätta med problemet.

De idéer jag själv har är att skaffa en egen maltkvarn och då göra en grövre krossning än den som man får då man köper färdigkrossat alternativt skaffa en annan silplåt.
Som sagt, när Brewster fungerar som det ska är det en kanonapparat men när silplåten korkar igen så är det allt annat än kul att brygga

molcam skrev:

Hej strundt!

Tack för tipsen. Blir nog en enkelring till att börja också får vi se om jag uppgraderar. Vet du ungefärlig diameter på den? Antar det ska vara ungefär lika mycket area utanför som innan för ringen för att få optimalt utbyte.
Hur många hål har du ca? Ett var 5:e centimeter typ?

/molcam

Ursäkta sent svar. Jag har ca 20cm på ytterringen och ca 10 på inneringen, så ditt antagande är helt rätt smile
Antalet hål spelar mindre roll, men jo ca 5 cm emellan dem. Hoppas du har fått snurr på det och att det funkar bra!

moondog skrev:

Har tagit mig igenom 7 bryggningar med min Brewster och har väldigt varierande resultat vad gäller genomrinning. Vid 4 tillfällen har silplåten helt korkat igen villket medfört att jag dels inte kan temperaturreglera eftersom jag inte får någon cirkulation och dels så fungerar inte lakningen på annat sätt än konstant "skrapa" på silplåten och får då allt annat än ett blank vört. De senaste gångerna har jag pga av problemet kompletterat med risskal och det har hjälp 2 av tre gånger. Problemet verkar inte vara att det är maltbädden som sätter sig utan att det är silplåten som helt korkar igen.  Så nu till min fråga till er andra Brewsteranvändare.Har ni upplevt samma problem, har ni något knep för att komma till rätta med problemet.

De idéer jag själv har är att skaffa en egen maltkvarn och då göra en grövre krossning än den som man får då man köper färdigkrossat alternativt skaffa en annan silplåt.
Som sagt, när Brewster fungerar som det ska är det en kanonapparat men när silplåten korkar igen så är det allt annat än kul att brygga

Prova att krossa grövre, ca 1.1 mm spalt med valskvarn. Alternativet är att köpa en voltregulator till pumpen och köra lägre flöde.

Får bli till att skaffa egen maltkross:-(
Har redan en trafo med lägre volttal och därmed lägre flöde men eftersom det ibland blir helstopp i silplåten så är tom en 0-voltstrafo för stark:-)

moondog skrev:

Jag har haft samma problem. Har du den gamla Brewstern med plast-instats, eller den nya med IKEA-stänkskydd? Själv har jag den nya och misstänker att IKEA-stänkskyddet kanske helt enkelt är lite för finmaskigt. Det är ju faktiskt inte från början konstruerat för att brygga öl med.

Det är IKEAs silplåt som jag har. Har väl egentligen dragit samma slutsats som du. Vet bara inte om jag ska prioritera egen maltkross eller ny silplåt. När jag köpte krossad malt i storsäck då var det inga som helst problem när jag tog de första kilona, men ju längre ner jag kom och mjölmängden blev högre så kom problemen och likadant nu när jag köpt färdiggrossat i mindre mängder

moondog skrev:

Det är IKEAs silplåt som jag har. Har väl egentligen dragit samma slutsats som du. Vet bara inte om jag ska prioritera egen maltkross eller ny silplåt. När jag köpte krossad malt i storsäck då var det inga som helst problem när jag tog de första kilona, men ju längre ner jag kom och mjölmängden blev högre så kom problemen och likadant nu när jag köpt färdiggrossat i mindre mängder

Jag har en jäshink med botten perforerad av ca 1500 3mm borrhål som sil, som jag dessutom stoppar en BIAB-påse i för att enkelt kunna slänga malten efteråt utan att skopa och ha mig. Lite trixande att få till förvisso men kostar bara en hundring plus några skruvar och muttrar för att skruva fast den översta delen av det bortkapade som enkelt stoppar mot grytan sen.

Har oxo haft problem med dom 2-3 senaste bryggningarna, att IKEA silen sätts igen. Tvärstopp.
Hur jag än rör i mäsken så sätter den ändå igen.
Misstänkte för fint krossad malt med humles "lånekross". Men även när jag körde 100% pale Ale malt, färdigkrossad fick jag samma strul.

Ful-räddningen jag kör med är.
Malt Magnus sålde plasttunna med silbotten fastpoppnitad på tidigare under året, andra sortering.
Så jag slängde på en sån på min order i hopp om att köra all min 'hope' i den med brewsters "handtag" för silställningen.
Den funkar klockrent att ställa likt metallsilinsatsen på handtagen.
Så nu när malten sätter igen Ikeas sil så med ett riktigt raskt tag så skälper jag över hela mäsken/maltbädden
i den där plastsilen å mäskar vidare.

Sedan är ju målet att det ska stänka så lite som möjligt så man får inte vräka över massan för fort för då stänker det upp nästan i taket. Och för långsamt, då viker/snurrar Ikea silen och det kommer ut maltsoppa ur både fram å bak på silcylindern.
Ju mindre stänk = desto mer euscados har jag kvar hemma... ????????
Eftersom jag håller till i köket, halt om halt över diskbänken/ut över diskbänken.

Är silplåten i den insatsen inte lika finmaskig som IKEA-silplåten? Du som testat denna tror du att det är värt att investera i insatsen från MM och erätta den med brewsters insats. Är som sagt rätt trött på igenkorkad silplåt och funderar letar febrilt efter något som fungerar. Har varit i kontakt med humle och därifrån har jag inte fått några vettiga lösningsförslag så om detta skulle funka vore det ju kanon!

Nätet i IKEA-silplåten är betydligt mer finmaskigt än MMs insats. Vilket gör det självklart när man har båda framför sig att den ena lätt kan sättas igen.

Men själv vet jag inte hur jag skulle klara mig utan eftersom jag inte har någon annan lösning på hur jag skulle åtgärda problemet, så då kan man nog säga att jag rekommenderar den från MM...

Jag kan försöka lägga ut nån bild på båda, så får ni själv se. Men jag skall bara plåta först... Inte direkt så att man har detaljbilder på all sin bryggutrustning liggandes bara sådär... :=)

Nu har jag inte en äkta Brewster utan en hembygd klon.
Jag använder MM insatssil och den fungerar perfekt.
Sen har jag ett ikea stänkskydd ovanpå maltbädden och den är väldigt mycket mer finmaskig.

Det intressanta är varför man bytte Till IKEA modellen...
Och vad det var man gick ifrån och varför...
Någon som vet?

Kan initialt utan att ha gjort några närmare experiment tycka att mms är lite väl gles i silen.
Kanske skulle önska något där-i-mellan...

Jazze, ikeas har du ovanpå för att fördela mäskcirkuleringen / lakvattnet då?