1 Senast ändrad av megen (2013-03-21 17:26:32)

Spolfat

Tänkte använda ett cotneliusfat som spolfat. Men funderade på hur lyckad kombinationen av starsan pch koldioxid är. Jag har antingen drömt eller läst någonstans att kolsyra gör starsan verkningslöst (jag är ingen kemist direkt). Om nu då är fallet skulle man ha tag på en smidig liten kompressor så man man kan trycka luft ner i fatet ist.

2 Senast ändrad av Gutbucket (2013-03-21 22:36:37)

Sv: Spolfat

Kör på. Starsan innehåller fosforsyra. Fosforsyra reagerar inte med koldioxid.
Det är vanligt att bryggerier använder enbart fosforsyra till att rengöra klartankarna som huserar filtrerat öl. Då slipper de vänta i timmar på att evakuera all koldioxid.
Mängden smuts är så låg när det är filtrerat öl, så det räcker bra med bara fosforsyra. Men emellanåt lär man rengöra med lut, så man inte får resistenta bakterier på halsen och för att få bort den smuts som bildas efter en tid.

Riktigt stora tankar kan ta över ett dygn att tömma. Kör man in lut i en koldioxidtrycksatt tank utan vakumskydd knöcklas tanken ihop rätt fort smile

Ja du har nog rätt. Men jag blir frustrerad över att jag gått runt och trott så länge att koldioxid och starsan inte drar jämnt. Var har jag läst det nånstans, eller har jag drömt det på riktigt?

Ska du inte bygga en sån här istället: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=5552
Så slipper du använda ett helt fat och massa koldioxid.

Ja kanske det. Tack för för tipset, minns nu att jag faktiskt läst det förut. Annars kan jag faktiskt avvara ett fat för detta. Ska fundera ut vad som är bäst för mig.