rice hurls?
vad är det? är det bara skal från ris eller? såg att många recept för imperial stouts har med det... även havregryn.... vad fyller dessa 2 för funktion egentligen? kan köra vanligt ris? vilka havregryn kan man använda?
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Öltyper, recept och bryggloggar → rice hurls?
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
vad är det? är det bara skal från ris eller? såg att många recept för imperial stouts har med det... även havregryn.... vad fyller dessa 2 för funktion egentligen? kan köra vanligt ris? vilka havregryn kan man använda?
Rice hulls (risskal) tillsätts normalt för att underlätta vid lakning då man använder en stor mängd malt utan skal eller omältade råvaror som havregryn, majs, vete o.s.v. Utan skalrester i mäsken finns det risk att den sätter igen och bildar en kompakt massa utan genomrinning. Jag har aldrig sett risskal till försäljning i någon svensk webbutik men ett likvärdigt substitut är havreskal:
http://shop.humle.se/malt/omaltade-rava … kal-0-4-kg
Havregryn är en ganska vanlig beståndsdel i vissa ölsorter, t.ex. oatmeal stout. Det ger smak och sägs bidra med en "len" munkänsla till ölet. Du kan använda vanligt havregryn som finns i att köpa i matvarubutiker till det.
Antar att du menar rice hulls och det är ris skal, dess funktion är endast till för att underlätta att man inte får stopp när man lakar.
Man behöver bara använda ris skal om man har problem med att lakningen sätter sig, man kan använda havre skal som maltmagnus säljer eftersom ris skal är svårt att få tag i här.
Så du kan nog med all säkerhet ignorera ris skalen.
Havregryn bidrar med både smak och framförallt en mer krämig munkänsla. Du kan använda vanliga havregryn från ICA.
Hur många procent havregryn är det i receptet du tänkt brygga?
Jag har bara haft stopp i lakningen en gång, och det var för att jag lakade för fort. Tar man det lugnt är det sällan några problem. Jag har dock inte bryggt med mer än 10% omältat (havregryn). Att höja mäsktempen till 77 grader precis innan lakning hjälper också att få ett bättre flöde.
Har nå några do and dont s med tanke på imp.stout?
Ge den tid innan flaskning och ge flaskorna tid innan du börjar tjuvsmaka.
Ge den tid innan flaskning och ge flaskorna tid innan du börjar tjuvsmaka.
Check, men hur länge? Jästval?
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Öltyper, recept och bryggloggar → rice hurls?