Infästning av kran till grytan

Hej,
jag har planer på att skaffa en större gryta och samtidigt passa på att svetsa fast en 1/2" gänga för en kran.
Antingen sätter man den på mitten eller som min tanke är, vid sidan av grytan.
Det jag undrar är hur mycket "wirlpool" effekt man kan få ut av att sätta kranen på sidan och därmed minska skräpet som följer med ut.
En annan fråga är om man ska sätta den vid botten eller nån cm upp. Ok man kanske förlorar lite öl men samtidigt så får man med sig mindre bottensats ut.
Är det nån som har lite erfarenheter eller synpunkter?

Mvh Christian

http://www.humle.se/punbb/images/upload/gryta.jpg

Sv: Infästning av kran till grytan

Tjenare.
Rent spontant så borde väll hålet in till grytan bli ganska "rakt in" oavset om pipen är på sidan eller mitt på grytan. Tror inte flödet känner av att den är på sidan så att säga...
Vet inte kan hända att jag har fel. (har hänt förut... wink )

Bättre att ha någonting att glömma än inget att minnas!

En krök på insidan av kärlet är nog det mest effektiva och ett hål rakt in. Mer mångsidigt om du skulle få för dig att bygga om.

Har hört att om en whirlpool ska funka så måste den vara bredare än djup gällande vätskenivån i den. Något att tänka på?

Såg en whirlpool på en video någonstans, och då satt den högre upp på kärlet och man recirkulerade vört när koket avslutades. Så, enligt den degignen så skulle du ha båda, och whirlpool kranen skall sitta 1/3 upp på grytan för att kunna recirkulera.

Lund skrev:

En krök på insidan av kärlet är nog det mest effektiva och ett hål rakt in. Mer mångsidigt om du skulle få för dig att bygga om.

Har hört att om en whirlpool ska funka så måste den vara bredare än djup gällande vätskenivån i den. Något att tänka på?

Det är ju faktiskt en ganska bra ide! Man får iof lite mer turbulens i flödet, men det kanske inte spelar så stor roll.
När det gäller bredden så är det nog spisen som sätter gränserna. I mitt fall kommer det att bli en 36L, d40*h40 gryta.

Jag hade egentligen inte tänk återcirkulera som en riktig wirlpool. I den här skalan funkar det bättre med en slev.
Tanken är att utflödet sen ska forsätta hålla rotationen på vätskan igång och skräpet ska bli kvar i mitten av grytan.

Får nog ta och göra lite för-försök i en jäshink för att se skillnaderna.