Dortmund export?

Undrar om detta recept kan va något?
18,6liter bottling

Kokning 90 min
4,2 kg pilsner malt weyerman
0,16kg crystal 100

14g Northern brewer 60 min
15g Saaz 30 min
21g saaz 10 min
Biab pilsner step mash schema i beersmith.

Är humlegivorna ute  o reser eller kan detta funka?

2 Senast ändrad av Extatiskt Rasande (2013-01-25 20:16:56)

Sv: Dortmund export?

Har planerat att brygga dortmunder men inte kommit till skott så ta mina spekulationer som just det. Jag skulle inte ha med chrystal. Hellre Munchnermalt för att göra det lite maltigare än bara pilsnermalten. Sen skulle jag nog tagit en tysk humle hellre än tjeckisk.

Jästen och jäsningen är nog nyckeln. Du skriver inget om det.

3 Senast ändrad av Weinkeller (2013-01-25 20:34:12)

Så här ser min senaste Dortmunder Export ut vad gällande ingredienser till 21l öl:
4,50 kg Viking Pilsner Malt (3,7 EBC) Grain 90,00 %
0,30 kg Viking Münchermalt (18,0 EBC) Grain 6,00 %
0,20 kg Viking Melanoidmalt (70,0 EBC) Grain 4,00 %
20,00 gm Homegrown Magnum 2011 [6,50 %] (90 min) Hops 14,3 IBU
30,00 gm Homegrown Perle [5,00 %] (30 min) Hops 11,9 IBU
20,00 gm Homegrown Mittelfrüh/Aroma 2011 [3,00 %] (10 min) Hops 2,2 IBU
40,00 gm Homegrown Mittelfrüh/Aroma 2011 [3,00 %] (1 min) Hops 0,5 IBU
En lite äldre tysk man som var på besök tyckte det smakade som en Dortmunder och inte som en tysk lager så det får väl anses som en lyckad öl smile

EDIT: Eftersom humlen var egenodlad så är Alfasyrahalten helt uppskattad men beskan kändes hyfsat rätt. Humle man köper har nog större mängd av aromatiska oljor och en mer distinkt karaktär så mängden bör tas med en stor nypa salt. Jag tyckte humlemängden i ditt recept såg bra ut även om jag nog krämat på lite till.

Har bara pilsner och crystal malt hemma samt nb och saaz.
Jästen är 2st wyeast danish lager utan förkultur, ( är nybörjare) men Peter på humlegården trodde att det skulle räcka.
Någon annan idé' på vad jag kan brygga med dessa ingredienser?
Vill gärna ha i lite crystal med tanke på att jag bryggt några st med bara pilnermalt.

Ok.
Ändrade humlen och drog på rätt så rejält, humle e gott;)
Ändrade också öltyp till modern lys lager och la till lite crystal.
Svårt att välja en öltyp i beersmith, oftast skriver inte folk ut vilken typ de valt.

Jag tutar o kör i morgon!

Öltyperna i beersmith är mer eller mindre enbart gränsvärdena för en viss stil enligt (troligtvis) BJCP.
Välj ölstil utifrån det du vill brygga och sen kan du se hur ditt recept skiljer sig från vad som är typiskt för ölstilen. Om man grovt bryter gränserna kan det vara lämpligt att justera mängderna malt/humle eller klassa om ölen. Detta varierar dock från öl till öl, att t.ex. ligga på 120+ (teoretiska) IBU för en DIPA är inte fel enligt mig.

Se det som en riktlinje för att ditt recept är rimligt, men lägg inte för stor vikt vid det.

Min senaste Dortmunder bryggdes på enbart Weyermanns pilsnermalt, 6 kg till 26 liter med OG 1055 och FG 1012. Northern Brewer bitterhumle, 29 g 70 min.  Spalter Select 10 g 15 min och samma humle 8 g 5 min.

Jag vattenbehandlade mitt mjuka Linköpingsvatten för att få ett hårdare och mera sulfatrikt vatten till att ge en mera accentuerad beska. Dekoktionsmäskade. Jästen var Wyeast BC 2308 Munich Lager. Jästes i tre veckor i plasthink vid 10 grader. Sedan sänktes tempen succesivt under drygt en vecka till 0 grader och tappades till corneliusfat för lagring vid 0 grader i en och en halv månad.

Resultatet blev riktigt maltigt med en litet inslag av arom- och smakhumle och med en påtaglig torr efterbeska. Lyckades så bra att det blev guld i klassen ljus lager i SM och tillika brons i de skandinaviska mästerskapen.

Det föreslagna receptet verkar åt rätt håll, kanske verka lite mera för stram beska och mindre för humlesmak och -arom om typriktighet eftersträvas men det kanske inte är nödvändigt, huvudsaken är att det blir gott.