Artikel om kallmäskningens för o nackdelar

Hej
Jag funderar på att skriva en artikel om kallmäskning till Hembryggaren.
Då jag själv bara gjort det en gång (med rätt dåligt resultat) så tar jag gärna emot era egna erfarenheter om det.

Gärna med lite fakta som
- Vid vilken temperatur
- Hur lång tid.
- Förhållande vatten/malt
- Utbyte i procent och gärna relativt det utbyte som ni har vid en normal mäskning.
- Egna noteringar som färg, smak, kärvhet och övrigt som ni kommit fram.
- Blir ölet bättre eller lika eller sämre?

Dela med er i denna tråd eller skicka det till mig via Humlebladets email funktion.

mvh Kenneth Johansson, Sundbyberg

Sv: Artikel om kallmäskningens för o nackdelar

Hej

Jag skrev så här för nåt år sedan:

En välment kommentar betr. språkbruk: Kall-mäskning?
Borde det heta Kall-stöpning på svenska?

Mäskning är väl i grunden menat att det sker en konvertering
från stärkelse till jäsningsbara sockerarter.
Här handlar det väl mera om att bara lösa upp ock laka ur det som redan finns?

Sen finns det en informativ länk till Australien:
http://www.jovialmonk.com.au/brewManual … grains.pdf

Mvh Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

bra kommentar även om man nog kan kalla det för mäskning även vid rumstemp.
man kallar det för (in)mäskning vid 38-40 grader så varför inte vid 20-22 grader?

Men Raasken, har du någon egen erfarenhet av det som du vill dela med dig om så vore det bra.
mvh Kenneth

Måste pusha lite för denna tråd.
Är det inte någon som har kallmäskat/stöpt som vill dela med sig av de erfarenheter man gjort?
Tycker att jag då och då ser att det nämns att man har gjort det.
Oftast saknas dock mer detaljerad info (se första inlägget)
Var lite hyggliga och kom med lite input.
mvh Kenneth

Har funderat på tekniken flera gånger, men dessvärre aldrig gjort det.

SHBF Kursledare - Skåne
SHBF Öldomare
Följ Helsingborgs Hembryggargilles öläventyr på http://www.hembryggarbloggen.se

Har precis gjort det i något slags hybridöl mellan dunkel, modern lager och steam beer. Vill testa om hur kärvheten förändras med kallmäskning. Har kallmäskat chokladmalt. Vet inget om resultatet annat än att färgen blev ungefär den förväntade i alla fall. Provsmakning är någon månad bort tyvärr.

Bara några funderingar:

Rent krasst så skulle det vara intressant med information om i vilka öltyper det är intressant att överväga metoden och i vilka man skall undvika den?

Vilken malt fungerar bra/dåligt?

Jag har själv bara övervägt det, men lät bli. Det vore annars ett kul experiment att dela en ipa i två innan jäsning och tillsätta kallstöpt svartmalt i den ena hinken. Men jag tror knappast jag hinner göra det innan du vill ha artikeln klar.

Men framför allt – nog borde det ändå heta "kallstöpning"?

/kalle.

http://foodheadbrewery.blogspot.se

Här är mitt svar från en annan tråd inga exakta siffror tyvärr.
Eftersom det var jag som ställde frågan i ena tråden kan jag svara hur det blev. Jag tog den dubbla mängden eftersom Peter rekommenderade det i ett avsnitt av bryggradion om man skule stöpa i kallt vatten. Jag lät det ligga över natten innan jag silade ifrån det sedan tillsatte jag det i koket. Min milkstout blev kolsvart och med en fantastiskt smak av choklad och liite kaffe i bakgrunden. Den stora skillnaden med kallmäskningen tyckte jag var att du fick en mjuk chokladsmak utan bittra toner Jag använde ca 8% av varje Pale Chocolate malt  och Chocolate malt Thomas Fawcett. Däremot fick jag en väldigt dålig utjäsning så man kanske borde ökat basmalten. Blev en fantastisk god milkstout med en alkoholhalt på ca 4,4% istället för 6,7%.

Kallstöpte skalad chokladmalt till en Black IPA med mycket bra resultat. Man vill i denna öltyp mer åt färgen från den mörkt rostade malten och för allt i världen inte ha några hårt rostade, bittra toner. Proffsen använder SINAMAR som är ett maltbaserat färgämne för att göra sin öl mörkare utan för kraftig smakbidrag.

Hursomhelst så krossade jag malten extra fint och stöpte den med 3L/kg vatten. Denna sörja fick stå i rumstemp över natten. Innan jag tillsatte denna vört såsilade jag den och lakade ur maltkrosset i silen med några deciliter varmt vatten.

Eftersom ingen stärkelsekonvertering sker (den skedde under torkningen av de mältade kornen) så anser jag att detta inte är mäskning utan stöpning!

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Har vid några tillfällen även jag kallstöpt. Senast när jag skulle göra en 100 literssats svart lager. Då jag ville åt en svart färg, men inte så mörk i smaken, och framförallt inte för mycket bitterhet. Kollar nu i beersmith hur jag gjorde. Räknade färgen enligt programmet men som om jag skulle ha haft med det i mäskningen, men eftersom det inte blir något sockerbidrag så tog jag bort det för att kunna få till rätt OG. Det stämde väldigt bra med slutresultatet, dvs att färgen blir samma mängd oavsett om man kallmäskar eller varmmäskar,  men det blir nästan noll i sockerbidrag. Så för uträkning i beersmith gick detta väldigt smidigt.

Däremot så blir nog smaken betydligt mycket klenare när man kör kallt. Dvs det smakar inte alls lika mörkt som det ser ut, och det blir väldigt lite bittra toner. Passar perfekt till min svarta lager. Jag gjorde däremot en porter tidigare, där jag tog dubbla mängden mörkmallt precis som Runo skriver. Den blev helt kolsvart, och fick en behagligare rostat smak än tidigare portrar. Inte lika mycket bittra ämnen. Men så här i efterhand blev den nästan lite för snäll. Man kanske skulle slängt med en aning mörkmallt även i varmmäskningen för att få den lite kärvare. Det är ju inte till något barnkallas den ska serveras.