Havremalt

Tänkte bara höra om någon här använt havremalt i sin öl och i så fall i vilka typer av öl. Smak? Jag har använt vanliga havregryn till Oatmeal stout och i Charles Cassinos helt fantastiska Witbock SAFF som jag nu bryggt två gånger, första gången med Safbrew T-58 och nu senast med en uppodlad Hoegaardenjäst. Första versionen fick ett väldigt bra mottagande av mina försöksobjekt wink Ett av de bästa öl jag bryggt utan tvekan.

I vilket fall som helst så är jag sugen på att prova malten men tänkte höra folks åsikt först.

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

Sv: Havremalt

Har använt havremalt en gång, då körde vi ca 5% havremalt och 5% amber malt och resten pale ale. Som humle använde vi Goldings och Fuggle.
Ölen blev helt ok, lite klent skum bara. Är inte så bara på att beskriva den men man kan helt klart känna av malten, en väldigt svag kaffesmak till exempel. Och smaken på hela ölen är väldigt speciell vilket jag antar att är tack vare havremalten, kanske skulle kunna kalla den väldigt brödig.

3 Senast ändrad av Torgny (2006-03-18 22:01:36)

Sv: Havremalt

Inte som havrekakor då ? smile Tack för informationen Jörgen! Trevligt namn förresten. Brorsan som förutom att han fyller 40 år idag också ligger på beachen i Florida - USA med fru och en paraplydrink (är man avis eller tongue ), har samma namn.

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

Sv: Havremalt

Paraplydrink? Så länge de inte börjar servera Carlifornia Common med paraply så betackar jag mig wink

Sv: Havremalt

Havremalt ger ett väldigt len och samtidigt crämig öl och är faktiskt bra för skummet också. Men var försiktigt hur mycket du använder annars bli det alldeles för lent. 10% och då kan du känna smaken och är helt lagomt....tycker jag i allafall:-)

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Sv: Havremalt

jan_johansen skrev:

Havremalt ger ett väldigt len och samtidigt crämig öl och är faktiskt bra för skummet också. Men var försiktigt hur mycket du använder annars bli det alldeles för lent. 10% och då kan du känna smaken och är helt lagomt....tycker jag i allafall:-)

Ursäkta att jag bryter in, men Rågmalt.. hur är det med det?

7 Senast ändrad av jan_johansen (2006-03-19 00:42:13)

Sv: Havremalt

Jag vet inte om jag är ensam om det, men jag tycker det ger en smak som påminnar om - ja, rågbröd (dansk rågbröd alltså). Gott med andra ord:-) Jag har upptäckt att "Råg-IPA" är väldigt gott. Låt ca. 25% av blandingen vara rågmalt och du kan få en mycket god IPA:-)

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Sv: Havremalt

Det bästa är väl att prova om man gillar det själv eller inte.
Det är alltid svårt att avgöra efter vad andra tycker.

Gör små provbryggningar och testa!

Sv: Havremalt

Kenneth skrev:

Gör små provbryggningar och testa!

Definitivt! Jag har gjort en liten 4 liters utrustning som jag använder för experiment då och då! http://www.backstugan.se/micro_allgrain/

Sv: Havremalt

Det blir väl att inhandla 1 kg havremalt och testa i alla möjliga och omöjliga brygder smile Tack för hjälpen.
Och om ni ursäktar att jag byter ämne ett slag så vill jag slå ett slag för rågmalten. Som jan_johansen sa till JohanD så är Råg IPA väldigt gott! Denny Conn's Rye IPA är välkänd på nätet och jag har bryggt den...ett underbart öl!

Denny Conn's Råg IPA - 25Liter

OG: 1073 IBU: 75 Utbyte: 75% Koktid: 70

5,70 kg Pale Ale malt
1,56 kg Rågmalt
0,65 kg Thomas Fawcett Crystal malt
0,27 kg ljus karamellmalt (Carapils)
0,27 kg Vetemalt

36 gram Mt Hood kottar 5,4% FWH
36 gram Columbus/Tomahawk kottar 17,2% 60 min
16 gram Mt Hood kottar 5,4% 30 min
56 gram Mt Hood kottar 5,4% 0 min
36 gram Columbus/Tomahawk kottar 17,2% Torrhumling

6,5 ml (eller en rågad tsk) kalciumsulfat i vörtkoket 60 min för att få fram humlen mer.
irish moss eller protofloc i vörtkoket 15 min

Jäst som jag använt: Fermentis US-56 alt. WYeast 1056
Denny rekommenderar: BrewTek CL-50 California Pub Brewery Ale, WYeast 1272

Infusionsmäskning vid 67°C i 60 minuter.

Ett öl jag kommer att brygga igen!

När det gäller små provbrygder så har jag gjort det en längre tid. Tyckte det var bättre att hälla ut lite öl än mycket öl om det inte skulle bli bra. Nu har jag lärt känna en ölälskare som gärna dricker upp mina experimenten istället så inget går till spillo wink

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

Sv: Havremalt

När ämnet rågmalt ändå är uppe så vill jag gärna dela med mig av ett recept som jag bryggde för ca 2 månader sedan och som nu börjar bli riktigt smarrig och som jag verkligen kan rekomendera för den som gillar rågmaltskaraktär. Ett riktigt hopkok av allt möjligt, både när det gäller malt och humle. Rågen känns tydligt och bidrar med fin rondör och en nästan "bock-aktig" maltighet. Håll till godo:

OG:1066 FG:1015 BU:36

10 Liter

1.6 kg Pilsnermalt
0.65 kg Rågmalt
0.25 kg Melanoidinmalt
0.20 kg Rågflingor (förklistrade genom kok 1/2 timme)
0.20 kg Crystal malt

10 g Northern brewer 60 minuter
20 g Tettnanger 20 minuter
15 g Tettnanger 0 minuter
15 g Fuggles 0 minuter

Stegmäskad, 15 minuter proteinrast vid 52 grader, 50 minuter försockring vid 66 grader, utmäskad vid 78 grader.

Kokad 90 minuter.

Jäst med Brewers Choice Scottish ale vid ca 17 grader.


Den smakar lite som ett mellanting mellan en bock och någon slags skotsk ale med en massa rågbröd i doft och smak, ganska skumt och misslyckat tyckte jag först, men den har verkligen tagit sig. Hurra för rågmalt!

Sv: Havremalt

Mmm.. kan knappt bärga mig tills min rågmalt anländer...