Tänkte krydda mjöden med gran, hur mkt är lämpligt?

Det är så att jag tänkte brygga min första mjöd snart. Hade tänkt att krydda den med gran men hur mycket är lämpligt till ca 10 liter? Vill inte att den ska ta över utan vill ha den som en bakgrund, men inte för mesigt heller.

Går det bra med lite torkade barr eller är färska att föredra

Sv: Tänkte krydda mjöden med gran, hur mkt är lämpligt?

Prova att koka en te ca. 1 liter på 15 gram cirka. Det skulle göra så att det kan smakas utan att ta över helt och hållet. Kom ihåg att honung inte är 100% förjäsbar så restsötma kommer det att bli. 15-20 gram skulle jag rekomendera. Prova även tillsätta lite bär av en sort - t.ex. lingon, tranbär, nypon (om det går att köpa) Aroniabär (det bästa) eller blåbär. Ofta smakar björr (fruktmjöd) mycket bättre än vanlig råmjöd. Krydda eventuel med lite Pors också. I vilken fall som helst kan du få något av mig - jag har massor hemma. När älggräs/älgört blommar ut igen brygga en mjöd igen och krydda den med den tillsammans med Pors och eventuel bär. Bli MYCKET gott. Ljungblommor är också en underbar mjödkrydda.

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Lingon borde väl gå att få tag på hos närmaste ICA?
Var inne på hälsokosten idag och letade efter pors, älggräs och johannesört. Men de hade inget av det, därför tänkte jag köra på gran, kan väl bli rätt spännande också?

Jag tar tacksamt emot om du vill dela med dig av en släng wink

Kanske ska köra på lite gran, lite lingon och lite av något annat då!

Av ren nyfikenhet, vilken jäst använder du? och hur ser receptet ut?

Vin och vänskap smakar som bäst då de blivit gammla.

5 Senast ändrad av jan_johansen (2006-03-17 17:08:52)

Jovisst - ICA här i Umeå brukar ha Lingon så där du bor borde de väl också:-)

Förresten - varför bryggar du inte 25 gram mjöd? Det brukar gå bra. Man bryggar bara i två portioner. Det tar dessutom inte lång tid heller. Honungen behöver du bara värme ca. 20-30 minuter vid 60 grader, slänga i jäshinken, och sedan nästa portion, och slutligen kryddteén. Kyla ned och ställ till jäsning. Mitt eget "rå-recept" (dvs utan krydda) ser så här ut:

18 Liter vatten
10 kg Honung
1 påsa jästnärring
Jäststop

Värma vid ca. 55-60 grader. Skumma av då och då. Häll i första portion.
Samma procedure vid andra portionen. Tillsätta din kryddte. Kyla ned, och ställa till jäsning. Kryddar jag med bär tycker jag bordeaux jästen är absolut bäst fast det inte är så typ-riktigt kanske, men varför måste det vara det? Det smakar fortfarande mjöd och inte vin. Låt det jäsa på ca. 1,5-2 månader. Omtappa och låt stå 3 månader. Skaka bort kolsyren, tillsätta jäststop. Låt stå en vecka och tappa om och låt stå tukkks det klarnat. Buteljera.

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Så här ser mitt recept ut:

8,5 Liter vatten

1750 gram honung

Ytterligare 1500 gram honung efter första jäsningens slut

Sedan blir det väl lingon, pors (tackar) och gran. 125 g lingon, 15 g gran.

Har köpt "Dry Mead" jäst till detta och lite jästnäring.

Varför jag inte brygger så stora satser? Jag brygger hellre mycket ofta och olika variationer smile

Det var ju allt för lite. Skickar det kanske redan imorgon om jag hittar något att skicka det i. Annars på söndag eller måndag - lovar:-) Och Porsen är till och med DANSK;-) :-) Vill dock säga att du likabra kan tillsätta allt honungen på samtidigt. Om du har jästnäring spelar det ingen roll. Receptet ser absolut förnuftigt ut. Lycka till med din Björr:-)

ALBA GU BRATH

Hur dricks mjöd? kör man det i vinpavor och dricker det ur vinglas eller på flaska och ölglas?
Det är väll offtast? inte kolsyra i det. så man skulle väll lätt kunna kalla det honungsvin?
Inte helt säker men tror nog jag hellst skulle föredra att dricka det som en öl eller cider.

Vin och vänskap smakar som bäst då de blivit gammla.

Mjöd är en sorts vin och har absolut INGET med öl att göra. Kryddad mjöd smakar underbart, medan okryddat tendera att vara alldeles för sött. De två vanligaste kryddorna är Pors och älggräs/älgört, och ofta kryddar man även mjöden med bär/frukt av någon sort. Då blir det Björr som är "fruktmjöd". Det finns visst mjödöl, men det är en blanding av mjöd och öl, men jag tycker inte om det särskild mycket. Man kan krydda en öl med lite honung visst, men blanda det med mjöd är inte så där jättegott. Prova dricka en riktig mjöd - du kan bli mycket positivt överraskat, för om man bryggar det riktigt, då är det riktigt riktigt gott. Särskild Björr som jag tycker är mycket bättre. Att¨Mjöd skulle vara en förgängare till öl är en myte.

/Jan

ALBA GU BRATH

Jag har ett apelsinmjöd (8 liter - originalreceptet är på 1 gallon och jag har gjort en dubbel sats) som står och puttrar i min klädkammare. Receptet är hämtat från http://www.gotmead.com och heter Ancient Orange. Väldigt många har bryggt det med gott resultat så jag ser verkligen fram mot att få provsmaka det framåt maj någon gång då det skall vara färdigt. Det är ett sk snabbmjöd som tar ca 2 månader. Det är lite kontroversiellt då vanlig bakjäst (i pulverform) används. Dessutom måste man följa receptet exakt för att uppnå det resultat som upphovsmannen tänkt sig. Jag har aldrig druckit mjöd så jag vet inte riktigt vad jag har att vänta mig men det är onekligen spännande. Jag tror inte jag har tålamodet att vänta den tid "riktiga" mjöd tar att bli färdiga.

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

Torgny: Jag har aldrigt gjord en apelsinbjörr, men det kunde vara intresant att testa. Rent mjöd bara kryddad med lite älgört och pors blir ca. som ett smakar ca. som en portvin. Om du kommer gilla ditt mjöd och får smak för mera, kan ge dig ett bra recept. Kännar du till Aroniabär? Jag anser det som ultimative mjödkrydda, fast en av de ovanliga - kom först till Europa på 18. talet från nordliga USA och Canada. Bara maila mig om du vill ha ett recept: fnipssko@yahoo.dk

ALBA GU BRATH

Ok. Låter intressant.

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

Okej jag kan alltså tillsätta allt på en gång? Gör det något om jag tillsätter i två omgångar, även om jag har jästnäring?

För just nu har jag bara till första omgången med honung hemma!

det spelar inte så stor roll om det är en eller två omgångar. Det jag menade var att man behövar inte göra det i två omgångar, men kan nöja sig med en. Porsen skickar jag imorgon - bryggar idag:-)

ALBA GU BRATH

Idag var det dags! Tyvärr hade inte porsen kommit och då förkulturen var klar så fick det bli idag ändå.

Jag började att ha i 135 gram lingon och 20 gram gran. Jag tyckte att det smakade lite mesigt så jag öste i mer lingon och gran. Sammanlagt 225 g lingon och 30 gram gran, nu är det väl bara att vänta och se.

Lite orolig för infektioner dock, värmde inte mjöden till mer än 60 grader. Vet att det är många som inte kokar den, men det finns ju förstås större risk för angrepp. Granen och bären kokade jag däremot, så det är ingen fara.

Porsen är inte förgäves Jan, jag får göra en pors och blåbärs björr senare och så kan jag ju alltid slänga med lite pors i någon öl!

Bullen skrev:

Idag var det dags! Tyvärr hade inte porsen kommit och då förkulturen var klar så fick det bli idag ändå.

Jag började att ha i 135 gram lingon och 20 gram gran. Jag tyckte att det smakade lite mesigt så jag öste i mer lingon och gran. Sammanlagt 225 g lingon och 30 gram gran, nu är det väl bara att vänta och se.

Lite orolig för infektioner dock, värmde inte mjöden till mer än 60 grader. Vet att det är många som inte kokar den, men det finns ju förstås större risk för angrepp. Granen och bären kokade jag däremot, så det är ingen fara.

Porsen är inte förgäves Jan, jag får göra en pors och blåbärs björr senare och så kan jag ju alltid slänga med lite pors i någon öl!

Sorry att jag glömde skicka till dig igår som jag skrev i mailen till dig. Jag har ett ganska bra recept på en Pors-lager (california Lager jäst) som är rätt bra som du kan få, och då kan jag ju skicka till dig den pors som du behövar till just den ölen? Vad sägar du till den lösningen? Pors är nämligen riktigt bra i ljus lager (aromen) och om du som jag inte har möjlighet att göra en riktigt underjäsning, kan du fint använda California Lager Jäst, med en riktigt riktigt bra resultat. Jag skickar porsen så fort jag vet besked.

ALBA GU BRATH

Det vore trevligt för jag har planer på en lager till sommaren smile

Jag har möjlighet till underjäsning under vintermånaderna. Tror nog jag kan hålla under 5 grader till sekundären men har kört med California Lager ändå. Det vore verkligen trevligt med lite pors och ett recept!

18 Senast ändrad av jan_johansen (2006-03-21 18:55:53)

Ok - här kommer det:-)

Pors Lager 10 Liter OG 1048 
2 Liter Vatten per kg Malt
2300 kg Pilsnermalt
65 gram Saaz 3,9% alfa
25 gram Pors
California Lager

Mäskning:
68 grader: 15 Minuter
Dekoktion: 20 Minuter (1/3 av mäsken flyttas til ny kastrull och kokas)
68 grader: 10 Minuter
Dekoktion: 20 Minuter (samma som tidigare)
75 grader: 15 Minuter

Laka ut

Vörtkok: 3 timmar - Första humlegivan tillsättas efter 2 timmar
35 gram Saaz: kokas 1 timme
Protofloc: 20 minuter
15 gram Saaz: 15 Minuter
15 gram Saaz: 5 Minuter
Pors: 1 Minut

Primärjäsning: ca. 4 dagar
Sekundär: 2-3 veckor

Karbonäras med 5 gram socker per liter

Flaskjäsning - de vanliga 2-3 veckorna

Lagras kallt till sommaren:-)

Då är det avgjort - jag kommer skicka Porsen imorgon (nu är brevlåderna blivit tömt. Jag packar porsen nu så den är klar att bli skickat. Lycka till - ska brygga efter samma recept i början av nästa månad:-)  Om man återföra den första dekoktionen till huvudmäsken försiktigt är det ingen fara att temperaturen stiger för mycket. Bara se till att få med så lite vätska som möjligt i dekoktionerna.
/Jan

ALBA GU BRATH

Nu har jag packat porsen. Låt dig inte luras när du får det: Det doftar gott men ganska mild doft i jämförelse med humle - men bara vänta tills du tillsättar porsen i den kokande vörten och se vilken doft/arom det kommer att bli i ditt kök:-) Det är en varg i fårkläder:-)

ALBA GU BRATH

Ska bli riktigt trevligt. Har ju aldrig använt pors men det ska bli kul. Ser fram emot att gå och plocka egen på våren också, kändes så trevligt igår att gå och plocka granen till mjöden, back to nature på nåt sätt!

Ska försöka brygga lagern så snart som möjligt, men har ju så väldigt många projekt på gång, en "Orange Porter" en Veteöl och en Hallonveteöl samt en rököl och nu då en Pors-lager. Men det ska nog gå att hinna med. Gör Veteölen först och sen kör jag lagern så jag hinner med medans det är lite kallt i garaget.

Vet att Cal. Lager är väldigt värmetålig men det borde väl ändå bli bättre av att jag primärjäser i 11 grader och sekundärjäser i 1-4 grader?

Varför det långa Vörtkoket i receptet Jan? Och är dekoktionen mest där för färgen eller? Vill nämligen ha en riktigt ljus lager då jag har en "Vårlager" ståendes i garaget som blev ganska mörk på grund av munichermalt och ljus karamellmalt, någon som har förslag på vad jag kan kalla den? Tänkte eftersom den är lite mörkare än en vanlig ljus lager!?

En lager med münchener och karamellmalt kallas antingen bock eller Münchener Dunkel (eller bara Dunkles) beroende på alkoholstyrka, OG > 64 (16 Plato) så är det en bock annars en Dunkles.
Ibland kan man se Märzen också istället för Dunkel.
En Märzen är väl utmärkt eftersom März det betyder Mars smile

22 Senast ändrad av jan_johansen (2006-03-22 08:47:59)

2 timmar är också fint:-) Men det blir inte mörkt av 3 timmar - jag kokade min kölsch 3 timmar och den är ljus. Men jag tycker personligen att det ger en bra smak, och konstiga sakar som jag inte minns namnet på kokas bort. Och jag vet inte om det är jag, men jag tycker när man kokar det så där länge att vörten blir mer blank??????????? Eller är det bara min inbilning? Det kan Kenneth, Fredrik, Tor eller evt. andra svara på. Men det inbillar jag mig i allafall. Jag har hört att Urquell ursprungligen blev kokat 6 timmar - men om det stämmar ska jag inte uttala mig om....har hört det i allafall.

Glömde lägga till att det finns massor fördelar vid dekoktionmäskningen: Bättre maltsmak och bättre utbyte är några av de, samt en renare vört, bättre utlakning(=bättre lakbädd eller vad ni kallar det på svenska).

Angående jäsningstemperatur. Inget att oroa dig för. California jäsar bäst från 14-20 grader - den är ju utvecklat speciellt för att kunna brygga lageröl utan kyltekniken. Den ger faktiskt ren lagerkaraktär upp till 18 grader - är den där över är det ändå så lite estrar i ölet att det spelar knappast någon roll. Jag lätar alltid primär och sekundärjäsa i en av mina två skåp (16 grader i det jag använder för lager/tysk och skotsk ale och 20 i det andra som jag använder för "vanlig" ale, vete osv) som jag använder för jäsning, för sedan att lagra ölet vid 0 grader efter flaskjäsningen. Blir helt rent i smaken ändå. Men 14-18 grader rekomendera jag absolut för California och sedan kanske sekundären vid dine 4-5 grader, innan du flaskjäsar ölet och lagra det kallt:-)

ALBA GU BRATH

Kenneth, har jag förstått rätt om jag uppfattar det som att 1064 och uppåt så är det en Bock? Och annars en Dunkels? Eller tvärtom?

Jan, ska försöka brygga den snarast. Bryggde min "Orange Porter" igår, du kan ju gissa vad den innehöll! Försöker få lite recept ur världen och finns tid för lagern. Blir väl till att göra den snart med tanke på den stigande värmen ute! Måste ge mig på någon "riktig" lagerjäst någon gång också, men det får bli till i vinter igen. Tur att Cal. Lager finns för perioderna där emellan smile

Ska prova att koka den länge och kanske även ge mig på dekoktionsmäskningen, men hitills har jag inte kokat något mer än 90 minuter, tycker det blir ångigt nog här hemma när jag brygger. Rinner från varenda fönsterruta!

Hehehehehe - tur att jag har ett stort kök....min lägenhet är så konstigt planerat för "vanligt folk" med mindre rum och ett jävla onödigt stort kök (om man alltså inte bryggar). Men självklart kommer det gott om ånga på fönstert också och särskild söndag var jag bryggade bocken (5 timmars kok). Dekoktion kan jag bara rekomendera. Bättre utbyte, renare vört, mer maltsmak, bättre lakbädd......vad kan man mer kräva? Porteren som jag bryggde med Joel var ju även dekoktionmäskat och även sorts öl kan jag fint rekomendera att göra det samma. Bara om jag har något blandat i mäsken dekoktionmäskar jag inte (som t.ex. ljungale, tall/granale eller om jag och Tor bryggar våran underbara självutvecklade älgörtale). Jag tycker du lugnt kan koka det 3 timmar. Om man tänkar efter är det inte så länge faktiskt - om man jämför med t.ex. vissa skotska ales som kokar 6-8 timmar, Biere de Garde som kokas i 12 timmar osv - då är 3 timmar inte länge. Men nu har vi ju inte maskiner som gör allt åt oss, så det kan känns jobbigt, men det är alltid glömd om man får ett bra resultat av sitt arbeta:-)
Som man sägar på danska: "Målet helligere midlet" - detta gällar även inom hembryggning tycker jag:-)

ALBA GU BRATH

Bullen: Har du fått porsen?

ALBA GU BRATH