Fylla Partyfat från corneliusfat med flexi tap

skaffade nyligen en Flexi tap för partyfat för att kunna ta med mig lite mindre mängd öl. Man borde väl kunna köra på samma sätt
som då man flyttar öl från ett cornelius till ett annat, genom att man kopplar ihop öl tappslangen med öl tappen på Flexi tap och
koppla en tappkran till CO2 nippeln. Och genom att öppna kranen kopplad till partyfatets CO2, så fyller man med öl från corneliusfatet.

borde väl fungera eller hur?

Sv: Fylla Partyfat från corneliusfat med flexi tap

det verkar värt att prova...

/Nilus

hominem coquo cervisia

3 Senast ändrad av tio Pepe (2012-12-16 00:38:45)

Sv: Fylla Partyfat från corneliusfat med flexi tap

Gjort. Funkar.

EDIT: Vid närmare eftertanke kan jag inte stå för det uttalandet. Se inlägg #12.

----------------
tio Pepe

Allting har sin tid, utom ölen som har två.

Sv: Fylla Partyfat från corneliusfat med flexi tap

Aha fan vad bra! Tack Tio pepe!Blev lite fundersam när både co2 och ölslangen verkar gå ner genom stigröret. måste testa när jag kommer hem .

Sv: Fylla Partyfat från corneliusfat med flexi tap

petern skrev:

Aha fan vad bra! Tack Tio pepe!Blev lite fundersam när både co2 och ölslangen verkar gå ner genom stigröret. måste testa när jag kommer hem .

Bara ölslangen är kopplad till stigarröret.

----------------
tio Pepe

Allting har sin tid, utom ölen som har två.

Sv: Fylla Partyfat från corneliusfat med flexi tap

Baklänges altså, in genom kransidan antar jag?

Favorit på systemet förut: Hardcore IPA, Numera är det Belgare som gäller.
Ingår som ena halvan i "Munkjävlarna".
Instagram: @munkjavlarna och @t_m_jansson
Facebook: http://www.facebook.com/munkjavlarna

Sv: Fylla Partyfat från corneliusfat med flexi tap

tio Pepe skrev:
petern skrev:

Aha fan vad bra! Tack Tio pepe!Blev lite fundersam när både co2 och ölslangen verkar gå ner genom stigröret. måste testa när jag kommer hem .

Bara ölslangen är kopplad till stigarröret.

Jo jag såg det nu när jag tog mig en titt på den. DÅ är det ju inga problem alls.

Ja ölen går från öl ut från Corneliusfat och in genom öl utgången(stigrör) på partyfatet. Man borde blåsa in lite CO2 i partyfatet så att
ölen aldrig kommer i kontakt med syre, så vore det perfekt. Dags att fixa slangar på nipplar o.s.v.

Sv: Fylla Partyfat från corneliusfat med flexi tap

petern skrev:
tio Pepe skrev:
petern skrev:

Aha fan vad bra! Tack Tio pepe!Blev lite fundersam när både co2 och ölslangen verkar gå ner genom stigröret. måste testa när jag kommer hem .

Bara ölslangen är kopplad till stigarröret.

Jo jag såg det nu när jag tog mig en titt på den. DÅ är det ju inga problem alls.

Ja ölen går från öl ut från Corneliusfat och in genom öl utgången(stigrör) på partyfatet. Man borde blåsa in lite CO2 i partyfatet så att
ölen aldrig kommer i kontakt med syre, så vore det perfekt. Dags att fixa slangar på nipplar o.s.v.

Du har fattat grejen. Fyll fatet med vatten och tryck ut vattnet med koldioxid. Vill du slå två flugor i en smäll och har gott om tid så låter du vattnet stå och bli kolsyrat så kan du ha det som bordsvatten. Sen när fatet är tomt på vatten så är det redo att fyllas med öl.

Jag har gjort samma från corneliusfat till corneliusfat. Jag brukar inte köra med sekundärjäsning, utan lagring på corneliusfat fungerar samtidigt som sekundärjäsning. Jag tar ett glas då och då och de första glasen är ju då mer eller mindre grumliga. Men när det gått ett par månader och det som kommer ut är glasklart så kan man tappa om.

Men det gäller att fatet får stå still. Man kan ju tro att all bottensats har legat i botten och kommit ut i början, men så är det ofta inte. Det märker man om man ruskar på fatet. Jag föreställer mig att det blir en grop i bottensatsen runt stigarröret.

----------------
tio Pepe

Allting har sin tid, utom ölen som har två.

Sv: Fylla Partyfat från corneliusfat med flexi tap

jag håller helt med dig angående corneliusfaten.Jag gör precis på samma sätt. Har även på vissa fat sågat av stigröret så att man minimerar bottensats i glaset, men det verkar inte vara av så stor betydelse så länge fatet står stilla.

fixar som bäst slangar på nipplar och helsike vad det var svårt att få på kolsyreslangen och ölslangen. Lite väl tajt detta även om jag värmer slangen i kokande vatten. Nån som har en bättre ide?

tio pepe- det är ju backventil på co2 linjen , så hur kan man då föra ut övertrycket genom den när man trycker in ölen i partyfatet?

10 Senast ändrad av tio Pepe (2012-12-15 01:21:30)

Sv: Fylla Partyfat från corneliusfat med flexi tap

petern skrev:

tio pepe- det är ju backventil på co2 linjen , så hur kan man då föra ut övertrycket genom den när man trycker in ölen i partyfatet?

Ja, hur gjorde jag nu? Jag tog nog bara en lös kulkoppling och tryckte dit på fatet som ska fyllas så öppnade sig backventilen. Sen är man snabb och tar av den när det är klart.

Eller så kan man koppla på en tryckslang på kulkopplingen och sen en slangnippel och en kulventil. Då blir det lätt att öppna och stänga snabbt.

EDIT: Jag tog ju ett foto på operationen i somras. Jag har en billig reduceringsventil med manometer som jag haft till att mata ett extra fat från min gastub. Manometern är sönder så jag använder den inte längre, men ventilen fungerar. Bara så ni förstår vad ni ser på fotot.

http://tiopepe.se/beer/keg2kegs.jpg

----------------
tio Pepe

Allting har sin tid, utom ölen som har två.

Sv: Fylla Partyfat från corneliusfat med flexi tap

jo så funkar det när man kör från cornelius till annat cornelius, men från cornelius till partyfat(flexi-tap) går det ju inte på samma sätt. Jag antar att det är en backventil i flexi-tap för att man inte ska behöva ha co2 slangen ansluten hel tiden och ändå behålla trycket.

Sv: Fylla Partyfat från corneliusfat med flexi tap

petern skrev:

jo så funkar det när man kör från cornelius till annat cornelius, men från cornelius till partyfat(flexi-tap) går det ju inte på samma sätt. Jag antar att det är en backventil i flexi-tap för att man inte ska behöva ha co2 slangen ansluten hel tiden och ändå behålla trycket.

Ah, du har rätt, jag hade nog inte flexitappen på utan ett ett hembygge.

----------------
tio Pepe

Allting har sin tid, utom ölen som har två.

13 Senast ändrad av yusotokyo (2020-06-09 06:31:02)

Sv: Fylla Partyfat från corneliusfat med flexi tap

Jag tog bort backventilen 3/4  och kopplade på en balllock övergång 5/8 då funkar det utmärkt att fylla från ett annat fat.

https://www.bildtagg.se/file/thumb/r0dsngcs5g7xhhrfvs5t3q7