Massa frön och kvistar i Cascade-humlen?

Hej!

Jag köpte ett paket 100g av Challenger humlekottar för några dagar sedan och vid koket idag så kom det upp en del kvistar (5mm i diameter) och en hel del 'frön'.

Jag har ingen stor erfarenhet av ölbryggning,men har ändå gjort en del omgångar och aldrig sett så mycket "gojs" bland kottarna (Iofs var detta första gången medjust Challenger).

Är det något fel? Ska man räkna med lite andra delar än just kotten och bladen? Ska man pilla bort skräpet innan man kokar med det?

Är inte arg, utan nyfiken smile

www.facebook.com/bjorwik

Sv: Massa frön och kvistar i Cascade-humlen?

Engelsk humle innehåller rätt ofta frön eftersom de är de enda som låter humlen blir befruktad.
Inga problem egentligen mer än att man blir lite överraskad.

Är det bara med engelsk humle man riskerar frön eller fins det i fler sorter?
Jag testade att använda en hop back för första gången nu i helgen som var, och jag var grymmt nöjd med den extra filtreringen man får på köpet. Jag vill dock inte riskera att få in frön i plattvärmeväxlaren, så det skulle vara bra att veta vilka humlesorter man ska hålla sig borta ifrån.

Jag hittade frön i Amarillo och Citran idag smile Tänker så dem!

Har någon testat?

Precis som när du sår en äppelkärna kommer det kanske upp ett äppelträd/humleplanta, men sorten kommer inte att vara identisk med moderplantan. Vill du föröka humle av en viss sort måste det ske vegetativt, dvs genom sticklingar/rotskott.

Anders H skrev:

Precis som när du sår en äppelkärna kommer det kanske upp ett äppelträd/humleplanta, men sorten kommer inte att vara identisk med moderplantan. Vill du föröka humle av en viss sort måste det ske vegetativt, dvs genom sticklingar/rotskott.

Ah trist, men kan det bli något sånär likt moderplantan?

Kvistarna kan ge oönskad beska så ta bort dom.
Om det verkligen gör skillnad med ett par kvistar i 20L öl vet jag inte...men, men... så sitter man där och sippar och undrar varför den blev så besk  wink

timmytoe skrev:
Anders H skrev:

Ah trist, men kan det bli något sånär likt moderplantan?

Det vet man aldrig, det kan också bli  hanplantor och då har man inte så mycket nytta av dem förutom om man själv vill göra korsningsexperiment eller bara ha dem som prydnad. Om det är flera frön så blir det också flera plantor som sinsemellan kan vara olika. Men så fröna skulle jag göra - det är spännande.