Ska nyansera svaret nu när jag har tid.
Jag lyfter bara på locket (om du nu kör hink) och tar en kokad slev och slevar upp. Det är bäst att vänta till dag 2-3 så att en del druv hinner skjutas ut mot kanterna. Jästen är så färsk som du någonsin kommer att hitta den och både vitalitet och viabilitet är på topp, dvs mycket bättre än att ta sediment från botten. De icke viabla, icke vitala cellerna kommer inte med eftersom de till stsörsta delen inte delar sig och inte flokulerar med övrig jäst på ett bra sätt.
Du ska inte behöva göra någon förkultur på den. Spara det till dess du ska använda den nästa gång. Om du använder inom någon vecka är det knappast nödvändigt men efter ytterliggare någon vecka kan det vara en idé med en mindre förkultur (lite beroende på hur mycket jäst du skördar). Då gör du det inte för att öka jästantalet i första hand utan för att aktivera jästen och ladda upp den. Bäst förstås med en magnetomrörare så att du har möjlighet att piska i massa syre i kulturen. Du behöver inte tänka att du ska propagera upp till ett högre celltal eftersom toppskördad slurry är väldigt tät på jäst och du kan räkna med att större andelen av det du fiskar upp är just frisk jäst och inte druv och gammal död jäst.
ESB lämpar sig utmärkt för att toppskörda. Själv är min favvo för toppskörd London Ale III som ger ett extremt kompakt och stabilt kreusen.