Kalk

Hej alla kloka hembryggare!

Vad är den skillnaden mellan att tillsätta CaSO3 och CaSO4? I många (ofta Amerikanska Pale Ale) recept ser man att man skall tillsätta Gypsum (Gips) - CaSO4, medans andra specifict nämner CaSO3 (brunnen kalk om jag förstår det hela rätt). Jag erkänner härmed att mina kemikunskaper anående jon-bindningar är i stort sett borta, om det beror på öl eller ålder (eller en kombination) låter jag vara osagt...

<johan/>

Sv: Kalk

Skillnaden är väl 0 wink
Nej, jag vet inte vad det innebär för skillnad för ölet som sådant.
Jag har faktiskt använt lite av en så kallad kalksten för kaniner en gång när jag bryggde en porter.
Det blev riktigt gott och dessutom vann jag Folkets Val och guld på SM i stout/porterklassen 1995 smile

Det går lika bra med selleri som man säger wink

JohanD skrev:

Hej alla kloka hembryggare!

Vad är den skillnaden mellan att tillsätta CaSO3 och CaSO4? I många (ofta Amerikanska Pale Ale) recept ser man att man skall tillsätta Gypsum (Gips) - CaSO4, medans andra specifict nämner CaSO3 (brunnen kalk om jag förstår det hela rätt). Jag erkänner härmed att mina kemikunskaper anående jon-bindningar är i stort sett borta, om det beror på öl eller ålder (eller en kombination) låter jag vara osagt...

<johan/>

Hej!

Du har fått en bokstav fel som förvirrar.

CaSO4 är Kalcium sulfat ("gips")
Adderar permenent hårdhet och sulfat (kan påverka smaken och framhäva humlebeskan enligt bla John Palmer etc), sänker pH en aning.
Dett har alltså inget med "kalk" att göra.

CaCO3 är Kalcium karbonat, kalksten = limestone (eng), detta är huvudsakliga beståndsdelen i kalkavlagringar som man får i kastruller när man har hårt vatten.
Detta höjer pH. Kan användas i mörka öl om man har mjukt vatten.

Annan terminologi:
Bränd kalk = (lime or burnt lime) = CaO
släckt kalk = slaked lime(eng) = Ca(OH)2

Bränd kalk, släckt kalk och kalksten är alltså lite olika varianter av "kalk" kan man väl säga, och gips är något helt annat.

/Fredrik

Några samband

Bränd kalk (CaO) kan tillverkas genom av mycket(!) stark upphettning av CaCO3

CaCO3(s) -/upphettning-> CaO(s) + CO2(g)

Slänger man sedan ned bränd kalk (CaO) i vatten, får man släckt kalk(Ca(OH)2)

CaO(s) + H20 ->  Ca(OH)2

Det man normalt använder i bryggning för att justera mäsk pH är CaCO3.

/Fredrik

Tackar! Pust, tur att det var en felläsning (återigen, öl eller ålder? hmmm...) Det hela verkar mycket mer sammanhängade nu...

Men jag vet inte om det där med att ha kaniner i öl är så bra, eller hur var det nu? wink