Värmeutveckling under jäsning
Helt appropå ingenting så tänkte jag att jag kunde posta några som jag tycker illustrativa datorsimuleringar av värmeutvecklingen i en jäsning.
Some bekant så utvecklas värme under jäsningen, vad som däremot kanske inte är lite känt att exakt *hur mycket* och hur mycket temperaturen egentligen kan tänkas stiga under olika förutsättningar?
Reaktionen socker -> alkohol + koldioxid är en energimässigt gynnsam reaktion, och det utnyttjar jästen för att utvinna energi som kan användas för arbete, som tex tillverka ny jäst. Dock så är verkningsgraden endast ca 44%, resten av energin frigörs som värme.
Jag har uppskattat mha termodynamiska data att ca 715 kJ värme utvecklas för varje kg förjäsbart socker som jästen sätter i sig.
Då inser man också att om värmkärlet vore helt isolerat skull temperaturen kunna stiga ordentligt, uppåt 15 grader för en helt normal vört! Som tur är så läcket värme energin ut till omgivningen tillräckligt fort, men ju snabbare jäsförlopp man har, desto högre temperaturtopp får man i vörten.
Här är en liten simulering av en 1.050 vört i en vanligt plasthink.
- 18 grader antas vara omgivningens temperatur, och även starttemp för vörten.
- När sedan jäsningen tilltar så kommer en temperaturtopp att infinna sig.
- I simuleringen antar jag en värmeväxling mellan jäshink och omgivning som är baserat på riktigt uppmätta värden för min plasthink.
Man ser att om man har en måttlig jäsning, så är den förväntade temperaturehöjningen bara en 2-3 grader, men om man har en riktigt våldsamt jäsning - alternativ på samma sätt när man jäser väldigt starka vört, så kan temperaturstegringen rent av blir ordentligt stor.
Slutsatsen är alltså att en viktig komponent i temperaturkontrollen är kontroll av jäsaktiviteten. Både hög jästgiva och hög vörtstyrka kan ge höga temperaturtoppar, även om omgivningens temperatur är bra.
/Fredrik