Väldigt mycket specialmalt

Hej hej.

I en bryggning som var väldigt trevlig och rent tekniskt gick rätt bra uppstod två smärre problem. Målet var att göra en bock men vi hade ingen lagerjäst så det blev ale av det i stället. Ingen större skada kan nog bli bra det också.

Däremot kom jag på att i stället för Münchnermalt typ 1 så tog vi typ 3 vilket är ganska stor skillnad i färg mm. Receptet var i grova drag 3,5 kg Münchnermalt och 1,5 pilsnermalt. Vi fick ut 17 liter med OG 1060 vilket var bra och förväntat.
Det jag funderar på är såklart hur kan mäskningen ha gått (45 min 65 grader och 45 min 72 grader) och hur mycket kommer det kunna jäsa ut. Jag tror väl att 70 % är på tok för mycket men nog måste det väl vara nån här som gjord något liknande, med flit eller som i vårt fall av misstag?

Hälsningar,

Erik

2 Senast ändrad av Thomas Fransson (2012-10-07 14:50:06)

Sv: Väldigt mycket specialmalt

Menar du Münich II?

Inga problem med 100% münich II i en öl.
Visst, det kommer inte bli det ölet ni planerat att brygga, men där utöver är det inga konstigheter.
Angående utjäsningsgraden så beror det på jästen ni valt, men startade ni på 1.060 så landar ölet förmodligen runt 1.011 - 1.015 gissningsvis.

Varför så lång rast på 72C?

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

3 Senast ändrad av peps (2012-10-08 12:32:27)

Thomas Fransson skrev:

+1. Har gjort det många gånger.

Think globally. Drink locally.

Ja, nu var det ju inte riktigt så lyckligt att det var münchen II. Det visade sig vara caramunich III, lite mörkare doningar. Nu efter tre dygn har det jäst ner till 1030 men har enligt snibben som det jäser hos slutat bubbla helt. Har vi luckas göra nån sorts svagdricka eller extremt fyllig och söt folköl?

Eller brygg en kusin och blanda de båda...

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Caramunich III är en mörk karamellmalt. Det kan du inte använda till 100% bara så att det inte blir några massuppfittningar. Om du har använt 3,5kg karamellmalt och 1,5kg pilsnermalt lär du kunna få problem med utjäsning. Är det det som har hänt?

peps skrev:
Thomas Fransson skrev:

+1. Har gjort det många gånger.

Några av mina bästa öl har haft nära på uteslutande Munich som malt. Både ettan och tvåan.
Stort plus på det.

Men nu verkar ni prata om olika saker va? Basmalt vilket munchener är är inte samma sak som caramunich som trådskaparen använt om jag förstår rätt? Bara så att ingen tolkar det som att det är ok att brygga öl på 100% karamellmalt.

Det kommer nog knappast att jäsa ut bättre än vad ni nu har med så mycket karamellmalt.

Vi har använt caramünich III, således mörk karamellmalt. Det var ju lite dumt, ska läsa bättre på säcken nästa gång smile