Förkultur för vinjäst?

Hej. Jag tänkte göra en cider till helgen och behöver sätta en förkultur på en vinjäst som jag tänkte använda. Går det bra att använda maltextrakt till förkulturen? Maltextraktet innehåller ju näring till jästen men kanske inte samma sockerarter som finns i äppelmust. Vad kan jag annars använda?

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

2 Senast ändrad av kamelryttarn (2014-12-03 08:47:08)

Sv: Förkultur för vinjäst?

Jag står inför samma dilemma. Har tänkt jäsa en vinsats och vill gärna göra en förkultur men är osäker på vilka sockerarter jag vill ha i förkulturen och hur jag enklast får i dessa. Är det ingen som har några bra tips?

Var lite snabb där. Googlat och insett att druvjuice främst innehåller glukos (vanligt druvsocker, även kallat dextros) och fruktos. Glukosen har jag hemma men hur får man tag på fruktos? Honung verkar vara en lättillägnglig produkt som innehåller i runda slängar 40% fruktos. Hur påverkas dessa sockerarter av uppvärming? Min plan är att göra en förkultur med dextros, honung och jästnäring för att få jästen att piggna till, men är det ok att koka dessa ingredienser eller bör man hålla dom vid t.ex. max 85 grader?

Relax, don't worry... Have a homebrew!