Sv: Uppgradering i brygghuset
Det blir bra inför 225liters-koket framöver..!
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Utrustning → Uppgradering i brygghuset
Jag tänkte lite på det idag. Det får bli fyra bryggningar på två dagar eller möjligtvis tre som vi späder ner.
Det som blir den mest tidsbegränsande faktorn är uppvärmning av allt vatten, men du har ju stora säkringringar så det löser vi säkert
Det larvigaste med det är att i direkt närhet kommer det finnas en 35kW vedpanna som är försedd med en serie anordningar för att INTE leverera ur sig tillräckligt varmt vatten...
Hur bra funkar jästunnor som mäskkärl/lakkärrl? Känns som att dom är svåra att isolera? Men hur blir det om jag använder ett mäskkärl som jag inte kan värma på och temperaturen droppar under själva mäskningen (även fast det är isolerat) Vad gör man då? Behöver man värma på det, fyller man på med mer varmvatten eller hur löser man det problemet?
Värt att sätta en kran i botten av jästunnan för att underlätta omtappningen till flaska?
//Joel
Allt går nästan att använda som mäskkärl. I början när man inte har så goda erfarenheter, inte har prioriterat runt utrymmesfaktorn och även ekonomifrågan olöst, så funkar plast. blir öl av det åxå. Hittade inte byggtråden på mitt gamla plastverk.
Enda saken jag gjorde fel,var att jag inte hade ventilationsrör från undersidan på laksilen till ovanför mäskytan. Då hade det funkat klockrent. Funderar ibland på att ta in det igen bara för att det går.
Här har jag vattenkokarelement i en jäshink för uppvärmning då jag jag inte kunde ha en tillräckligt stor gryta på spisen, då den har för låg effekt. Mäsklådan är köpt på ica och hade lite större volym än öb kylväska.
Detta var på den tiden när det räknades liter per krona..... Nu är det kilo per krona, utrustning alltså.
http://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=4074
http://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=3799
Jag postade lite på SHBF om min styrning, så det vore ju dumt om det inte hamnade här också:
Hjärtat i boxen är tre kontaktorer som styr om spänningen från två faser plus nolla ska gå till HLT elementen eller till kokplattorna. I och med att effekten är så pass hög så går det inte av misstag att köra båda samtidigt på samma fas. Spolen på den första kontaktorn ligger i en interlockslinga med alla brytare på fronten, så att det inte av misstag ska gå att slå på boxen om inte alla pumpar och värmare är avstängda. En av piderna styr HLT-temperaturen och den andra visar under bryggning bara mäsktemperaturen och används sedan under jäsningen för att kontrollera jästempen.
oh wow! Det där där ser spännande ut;) 170kr med frakt var inte dyrt för den. på vilket vis överför du kylan till jästanken?
Jag tycker du kunde sätta dit en switch och ett uttag till och skriva "fjantig braumeister av/på" på och istället mata den med trefas!
oh wow! Det där där ser spännande ut;) 170kr med frakt var inte dyrt för den. på vilket vis överför du kylan till jästanken?
Här har du länken till ebay: http://www.ebay.com/itm/151241741274
Såg dock att den rostfria varianten var slut, men det fins ju gott om liknande auktioner.
Först hade jag tänkt svetsa på en mantel på utsidan, men På Raaskens inrådan testade jag med att bara vira slang runt tanken som jag sedan isolerar utanpå. Det har fungerat bra hittills! Dock så har jag inte superkoll på kapaciteten då jag bara har kört i kallföråd med redan låg utomhustemp. Men första gången jag testade med temperaturkontroll så använda en enkel solenoid till vattnet. Då fastnade något skräp i ventilen vilket fick till följd att den inte stängde ordentligt. Då droppade tempen i jästanken ner till 2C över natten.
Jag tycker du kunde sätta dit en switch och ett uttag till och skriva "fjantig braumeister av/på" på och istället mata den med trefas!
Ha ha, ja det får kanske bli nästa uppgradering, men då får vi ju inte nån nytta av din nya fina 3-fas till 1-fas förgreningsuttag.
Jag kan föresten inte få den där Baltazarlåten ur huvet. Vanvettigt kul!
Aha ja så kan man ju göra;) nyfiken på resultat vid nästa fermentering.
Lyckades du hitta cornelius maxi kylaren billigt någonstans? en sådan skulle man ju också gärna ha;)
Ja jag kan uppdatera med lite mer info från bryggningen sen. Det kommer att bli en american lager, så det är väl upp till bevis om det går att få ner alla bismaker på ett minimum och jäsa ut den så långt det går.
Jag köpte kylaren på ebay från England för ganska många år sedan. Har för mig att jag gav £80 för kylaren och ytterligare £50 för frakten, vilket jag tror var rätt billigt.
Ibland dyker de upp på blocket eller konkursauktioner så det är bara att hålla ögonen öppna.
Vad ska man använda för sökord om man vill ha en sån fin kylare?
Jag tror det räcker med beer cooler, men det underlättar att söka i restaurangsektionen annars får man upp 1000-tals prylar relaterade till kall öl.
En lite billigare variant är ju att pumpa kallvatten som man kyler med frysklampar i en kylväska.
Det fins ju även att köpa som färdiga lösningar om man inte vill bygga själv: http://www.gotta-brew.com
Om man tittar lite närmare på kylaren så ser man att den verkligen har förutsättningar för att producera amerikansk blasköl!
Hur gick det med bryggningen? Får du rullande kok från 2st 2kw induktionsplattor i en 78L Patina?
Björn (Bjolu340) och jag bryggde ihop i helgen och jag passade på att ta några bilder på koket och jästanken.
När det gäller koket så tycker jag det rullar på helt ok.
Det är lite svårt att se men här kokar vi ca 65L vid en utomhustemp på ca 10C.
Grytan har här fått sig lite isolering på utsidan:
Lagern kyldes först ner till ca 15C över i jästanken och kopplades därefter på med kylaren. Det tog sedan någon timme innan tempen var nere på 10C. Sedan vad det syrgas och i med jäst. Igår var det aktivitet i slangen!
Jag har ingen direkt data på brygderna för jag glömde bort det där med anteckningar.
Vilket bryggeri! Ashäftig i brist på bättre ord.
Coola byggen alltså! Imponerande!
(Lite off topic, men ändå: - kom på att man skulle kunna bygga en kompakt HERMS-system där man använder en sån där fet motströmskylare i koppar för att värma och cirkulera vörten. Istället för kallt vatten cirkulerar man varmt vatten i ytterröret i spiralen via ett slutet system med en elpatron och pump.)
Coola byggen alltså! Imponerande!
(Lite off topic, men ändå: - kom på att man skulle kunna bygga en kompakt HERMS-system där man använder en sån där fet motströmskylare i koppar för att värma och cirkulera vörten. Istället för kallt vatten cirkulerar man varmt vatten i ytterröret i spiralen via ett slutet system med en elpatron och pump.)
Tackar!
Ja det är ju riktigt nice att kunna återanvända en komponent. Att använda den för värmning i mäskfasen och sedan att kyla med efter koket. En sådan kan man ju även recirkulera vörten under en del av koket för att decinficera den. En pvv är inte riktigt gjord för det, därav att jag recirkulerar vatten istället för att få samma funktion.
Men det där med kompakt får du nog utveckla lite. Man behöver ju ändå varmt vatten för att laka?
Herr Svensson!
Jag tänkte snabbare än rätt där. Glömde helt lakvattnet!
/Dompan
Fast tanken är rätt intressant tycker jag! Om man vill bygga kompakt är det nog ett tvåkärls Rims som gäller.
Braumeister liknande eller som Blichmanns nya system.
Ja, Blichmann's nya BrewEasy är intressant. Dom kommer även med en elektrisk version med en "Boilcoil" istället för gas. Mindre kompakt än Braumeister men antagligen inte lika begränsad vad gäller max OG/mängd malt som kan användas vid varje bryggtillfälle.
Aha ja så kan man ju göra;) nyfiken på resultat vid nästa fermentering.
Lyckades du hitta cornelius maxi kylaren billigt någonstans? en sådan skulle man ju också gärna ha;)
Nu har det gått 4 veckor sedan vi gjorde vår american lager och den har redan stått på fat i en vecka = dags att börja konsumera. Nu har jag tyvärr inte själv följt jäsningen, men Björn kanske kan skriva något om han har lust.
Vi sänkte iaf tempen till 10C, syresatte och pitchade jästen. Jäsningen var igång efter ett dygn. Sedan stegades tempen långsamt upp till 18 och sedan långsamt ner till 4C. Och resultatet är imponerande! Det här är nog den mest lättdruckna öl jag någonsin gjort. Inte mycket bismaker alla eller smak heller för den delen och det är inga problem att få klart ett lageröl på tre veckor med en tempstegad jäsning.
Humlebladet → Utrustning → Uppgradering i brygghuset