Plastbrygg

Nu är det så att jag oftast försöker uppfinna hjulet gång på gång... Jag jobbar så! Denna gång efter att ha haft problem med i stort sett varenda brygg i över ett år, så går jag på utrustningen (kan ju inte skylla på mej själv då jag är felfri) och bygger om igen. smile

Nu är det en liten varning inblandad i mina projekt. Det är meningen att det ska vara enkelt och billigt. Men jag måste erkänna, att om jag i stället jobbat över alla dessa timmar och lagt alla pengar på ett riktigt bryggverk, så hade jag haft ett bryggolle nu! Så jag kallar mitt monster Broörl.

http://forumbilder.se/images/26201192952PM258c.jpg

Det är nu tänkt att jag med boxarna ska få en stor bottenarea, dvs inget igensatt litet sketfilter som tidigare vid cirkulering. När vörten tappas ur, kan jag göra detta endast med hjälp av att öppna en ventil och stänga en annan (just den som ska stängas finns inte i bilden pga avsaknad av en nippel)
Sedan är lakvattnet redan i boilern som värmt kopparslingan. Den är bara 5 meter, vilket jag tror är för lite. Då när lakvattnet ska i så stänger jag en ventil och öppnar kranen i botten av boilern. den första vörten går i jäshinken till vänster som även lakvörten gör sen. Därefter öppnas kranen i botten på den hinken och vörten kan pumpas tillbaka i boilern efter att kopparslingan tagits upp. Efter koket måste jag däremot koppla om en slang så jag får med plattväxlaren i denna setup. Det kommer även ett filter a la drKarma innan pumpen, när frun har ätit upp all inlagd gurka......

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Plastbrygg

angående koppar slingan i din HLT på 5 meter så antar jag den är för kort. Jag har själv en koppar spiral på 5 meter och efter dagensbrygg är jag övertygad att den är för kort.
Jag kom aldrig upp i 65 grader i min mäsktunna även om jag hade tempen på HLT 67-68 grader. Först när jag höll en temperatur på ca 77-78 grader kom jag upp i 65-66 grader i mäsken.
Efter att jag slitit mitt hår kan jag inte tänka annat än det är slingan som är för kort eftersom:

1. temperaturen i HLT håller sig  jämn i de värden jag ställer( idag med universal termostat)
2. Kan inte tro att silikonslangen mellan värme slingan och mäsktunnan skulle sänka värmen

kanske man borde cirkulera långsammare eller snabbare?hmmm....eller längre slinga?

3 Senast ändrad av scaryeyes (2011-04-03 00:14:20)

Tror åxå på slingan. Skulle tro att minst 10 meter, kanske 15 om man vill få något så när flöde. Sen min boiler som är en 30 liters jäshink är ju då på tok för liten. Tror man skulle ha en sån foderspann på 50 liter för att klara det. Har funderat lite på inline heaters åxå, men vet inte hur dom funkar. Jag vill inte bränna vörten.
Dessutom skulle man säkert upp i 15 mm kopparrör om det ska bli nån kontaktyta att prata om. Eller ytterligare en pump och köra genom plattväxlaren?

Och efter lite funderande innan i dag, så tror jag lösningen är vattenånga. Det finns ju en anledning till att större bryggerier har den setupen. Kom nämligen på att, eftersom dom flesta inte har byggt som jag, så funkar det sannolikt inte heller. Efter några stenåldermänniskor började använda runda hjul med framgång, så tror jag inte att så många började tillverka fyrkantiga och använda några längre stunder. Samma sak.

Nej dags att börja bygga om! Men ska man använda ånga, så går det inte att ha plastboxar, utan då blir det rostfritt. Men bör vara enkelt att lägga en slinga under falskbotten som pyttsar ut ånga. Mycket liten vätsketillsats i förhållande till energitillsats. Men då måste man även ha en tryckkokare att producera ångan med, eller har jag fel här?

Mer konstruktiv kritik mottages varmt!

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

Kan det här vara något?

http://www.homebrewtalk.com/f51/easy-st … tem-25974/

Hej

Läs gärna vad Denny Conn säger om recirkulering och vörtvärmning:
http://sdcollins.home.mindspring.com/HERMS.html
Tanken är att man inte ska överskrida den tänkta mäsktempen,
eftersom man då denaturerar de enzymer skulle omvandla stärkelsen till
jäsningsbara sockerarter.
Ex. siktar man på 67° och recirkulerar via elpatron så kan man fundera över vad som händer
med enzymerna i den vört som kommer i kontakt med ett element som är över 100°C ???

Jag gör inte anspråk på att sitta inne med svaren, men jag tror att det är viktigt att formulera frågorna.
De svaren som kan komma upp via en seriös och och månghövdad diskussion
må kanske leda till konstruktionsbeslut som reducerar antalet förkastade prototypbyggen. smile

Personligen så tror jag att kopparrör med flänsar på både in-och utsida är svåröverträffade.

Mvh Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

6 Senast ändrad av petern (2011-04-03 10:49:02)

Det var ju det jag utgick från, d.v.s. att HLT temperaturen aldrig skulle överstiga den tänkta mäsk temperaturen. Rasken har nog rätt i det.
Ensymerna i vörten kan ta skada av den alltför för höga tempen i värmeslingan.
Uppvärmningen går bra tills man kommer till de sista 2-3 graderna av den önskade mäsktempen.

Utbytet blev i allafall bättre än i mitt tidigare system och en riktigt klar vört p.g.a. en konstant cirkulation.

rasken: är det inte omöjligt att rengöra ett koppar rör med invändiga flänsar? Men angående värme utbytet så har du rätt.

/petern

7 Senast ändrad av Extatiskt Rasande (2011-04-03 18:39:17)

Vad har du för pump?

Angående mäsktemp/HLT temp.

När jag började bygga på min egen platsherm läste jag någonstans att man skulle sätta termostatens sensor så nära utsidan på kopparspiralen som möjligt. På så vis slår termostaten av direkt när tempen blir för hög. I mitt simpla system system får jag lite fördröjning, men det har funkat.

Men:

På senare tid har pumpen börjat strula och flödet försämrats. Det har lett till att vörten hinner bli för varm. Jag har också fått lägre utjäsning än förväntat. Det kan tala för teorin Raasken nämner.

Jag kör med en julapump. Nu är jag inne på min andra. Köpte ett vattenreningsfilter också på jula. Enklare, men samma princip som Karmas "felix-modell". Kostade 60 kr har jag för mig. Problemet med min förra pump var att den satte igen av skalrester, så jag fick göra vård på den under brinnande bryggning ganska ofta. Det slet på plastdelar och packningar tills den blev för otät. Nu har jag redan börjat uppleva samma problem med min nya pump av samma modell sad

Hej,

cirkulerar eller rör du om vattnet runt slingan? Annars har du bara "bra"
värmeutbyte i ett par sekunder. Det borde ju vara likadant som när man
kyler med kopparslinga. Låter jag den stå i kitteln tar det förevigt att kyla
rör jag vörten eller slingan kontinuerligt så går det fasligt myvket snabbare
att kyla. Se Jamils whirlpool chiller.

Tror 5 meter räcker annars kan nog din pump vara för svag.

/Henrik

jag kör med March pumpen som humle säljer, så det är inget fel på pumpen. Ett bra köp efter en havererad Jula pump.

Hekog du har kanske rätt i att en omrörare i hetvattentanken skulle göra det lite efektivare. Lite fundersam eftersom jag hade temp
proben bara någon centimeter från kopparslingan och den visade ju rätt temp, men jag tror jag skall testa med att töta om och se hur det går

Gillar att du använder stolar som bryggbänk - bara att hoppas du inte får för många gäster när du brygger. Men om det skulle ske så se till att de äter lite inlagd gurka medan de står och tittar på bryggningen.

Man tar va som finns. Ska prova att värma lite vatten i helgen. Måste tänka ut nån bra omrörare till boilern. är inte så jättesugen på en kopparslinga med flänsar på insidan, faktiskt. Men en lika dan med flänsar endast urvändigt skulle funka. Sen kanske isolera slangarna?

Istället för omrörare, köp den billigaste pumpen du kan hitta (typ julas lilla pump) och sug ut vatten från bottnen och pumpa in på toppen, gärna via dusch. Då får du en kontinuerlig omrörning utan att behöva ha omrörare.

Jo det har jag funderat på. Det är väl den pumpen jag har redan. Bara att köpa en till, eller en lite bättre för vörten. Men ska fundera lite till. Ska testa box-i-box principen först och se om lakningen funkar.

14 Senast ändrad av scaryeyes (2011-04-19 02:49:12)

Nähä. Funkade inte. Fick inte ut vörteni vanlig ordning. För små och för få hål. Verkade bildas luftficka under. Konstigt eftersom det inte är tätt uppåt. Men mäsken var lös ända ner i botten och rörde om som en galning.tänkte logga lite men blev ju panik.  Hade min gamla setup och värmde vörten i boilern. Fick snabb-bygga en värmetålig hävert att sköta lakningen med vilket funkade förbluffande bra. Landade på 85 procent i utbyte mot vg som beräknat. Så tror denna kolsh som för övrigt är min första ale ändå blir lyckad. Nästa blir ytterligare en pilsner och då med modifierad box igen. Återkommer med bryggbild då.