Plastbrygg
Nu är det så att jag oftast försöker uppfinna hjulet gång på gång... Jag jobbar så! Denna gång efter att ha haft problem med i stort sett varenda brygg i över ett år, så går jag på utrustningen (kan ju inte skylla på mej själv då jag är felfri) och bygger om igen. ![]()
Nu är det en liten varning inblandad i mina projekt. Det är meningen att det ska vara enkelt och billigt. Men jag måste erkänna, att om jag i stället jobbat över alla dessa timmar och lagt alla pengar på ett riktigt bryggverk, så hade jag haft ett bryggolle nu! Så jag kallar mitt monster Broörl.
Det är nu tänkt att jag med boxarna ska få en stor bottenarea, dvs inget igensatt litet sketfilter som tidigare vid cirkulering. När vörten tappas ur, kan jag göra detta endast med hjälp av att öppna en ventil och stänga en annan (just den som ska stängas finns inte i bilden pga avsaknad av en nippel)
Sedan är lakvattnet redan i boilern som värmt kopparslingan. Den är bara 5 meter, vilket jag tror är för lite. Då när lakvattnet ska i så stänger jag en ventil och öppnar kranen i botten av boilern. den första vörten går i jäshinken till vänster som även lakvörten gör sen. Därefter öppnas kranen i botten på den hinken och vörten kan pumpas tillbaka i boilern efter att kopparslingan tagits upp. Efter koket måste jag däremot koppla om en slang så jag får med plattväxlaren i denna setup. Det kommer även ett filter a la drKarma innan pumpen, när frun har ätit upp all inlagd gurka......
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house