Jag tror man håller sig på max 40 IBU med pilsner för att vattnet tar fram en maltighet som balanserar beskan. Om man börjar kasta i mycket ber biterhumle, tror jag inte det finns öl att balansera upp humlen. Lagerjäst jäser nog för rent. Gissar att estrar och alkoholer balanserar upp en stor del av bitterheten i starka ales. Jag kan vara helt ute på nåns cykel här, men hela grejen med lageröl är ju att jästen ska jäsa rent. En humlebomb skulle förmodligen förstöra det.
Men intressant är då ifall man lyckas jäsa en mycket ren lager, ljus eller mörkare, att dunka i bra med lågalfa och kanske ganska sent.
Kör ju själv en pilsner på 40 liter med ca 170-200g bobek på 30 min. Blir inte hög IBU men bra med humlesmak. Har inte testat gränserna på den ännu, men endast en stor giva ska inte vara tidigare än 30 min i alla fall. Den blir då lätt bitter och harch på mitt vatten som är halvmjukt. Eller lite av allt kan man säga.
Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house