100% råg

Hej! Inspirerad av Basic Brewing tänkte jag göra ett experiment: en öl på 100% råg!

Förslag till recept på 8 liter:
OG 1,050
FG 1,010 (förväntat värde)
2 kg rågmalt
100 g havreskal
12 g Hallertauer Mittelfrüh i 60 min
WLP300 Hefeweizen Ale

Jag tänkte köra en rejäl tvåstegs dekoktionsmäskning för att bryta ner betaglukaner och proteiner.

Tror ni 100 g havreskal räcker?

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

Sv: 100% råg

Det beror på arean på silplåten. Kör BIAB annars? Så slipper du krångla med havreskal.

Blir krångligare att köra BIAB när jag inte har utrustning för det smile

Nu har jag dragit igång. Slängde i 200 g havreskal. Kör en enkel dekoktion med raster på 40 C, 50 C, 64 C, 70 C och 78 C. Just nu har mäsken en konsistens som gräddsås... Får se om det går att laka tongue

Jo det gick allt att laka, fast långsamt gick det! Vörten var fortfarande ganska trögflytande när jag hällde över den till jästunnan. Inte riktigt som gräddsås som det var innan...

8,5 liter OG 1,048.

Får väl se om den går att dricka. Annars får jag väl brygga en öl på 100% pilsnermalt med WLP300 och blanda de båda ölen 50/50.

Jäsningen har avstannat och jag tog ett hydrometerprov: SG 1,016. Lite högt men det kanske är normal för råg? Själva ölen är ju ganska trögflytande och jag kan tänka mig att den även har en högre densitet än normalt.

Den smakar faktiskt riktigt bra. Svårt att beskriva smaken men ungefär som en weissbier med lite rågsurdeg iblandat.

Hur smakar den nu? Jag har 5kg rågmalt och är nyfiken...

Väldigt mycket banan smile Men riktigt trevlig tycker jag. Det är väl konsistensen som är lite skum, som lättflytande välling. Mycket mättande.

Väldigt mycket banan smile Men riktigt trevlig tycker jag. Det är väl konsistensen som är lite skum, som lättflytande välling. Mycket mättande.