olefattguy skrev:Dompan skrev:Kalciumkarbonat används för att öka kalciumhalt samt öka PH't. Detta är nog mest för väldigt mörka öl där man riskerar få för lågt PH.
Tack, det anade jag redan. Min fråga var snarare "skillnaden på CaCl2 2H2O ("calcium chloride dihydrate") och kalciumkarbonat (CaCo3)"?
EDIT: Tack för smaktipset Kenneth, problemet är att jag bara har CaCo3 så jag undrar kanske snarare om jag missat något, och borde köpa lite CaCl2 för att komplettera/ersätta mitt befintliga CaCo3...
/EDIT
Hittade detta som (delvis) svar på min egen fråga:
"Chalk / CaCO3
· 1.8 grams per level teaspoon
· Minimally increases pH and moderately increases alkalinity
· Because of its limited solubility it is only effective when added directly to the mash
· Use for making dark beers in areas of soft water"
och:
"Calcium Chloride / CaCl2
· 3.4 grams per level teaspoon
· Minimally decreases pH and moderately increases alkalinity
· Useful for adding calcium if the water is low in chlorides"
Alltså; CaCo3 HÖJER pH (något) medan CaCl2 SÄNKER pH (något). Bägge ökar "alkalinity" (vilket jag trodde var samma som att höja pH?).
CaCl2 är bra att använda om vattnet man använder inte har så mycket "chlorides" (går säkert att utläsa på vattenrapporten nånstans)...
Hur står det då till med mitt (Göteborgs-) vatten m a p "chlorides"? Vad (vilka kemiska beteckningar) ska jag leta efter och vad är ett "normalt" värde? Någon?