Väldigt sen humlegiva

Tänkte testa att skippa både smak och arom givorna vid vört koket. Planen är att brygga en 20l batch på 5 kg. Maris Otter, 0.5 kg. Münich och 0.5 kg. Karamell. Köra bittergiva med 25-30 g. Summit i 60 min. Kyla vörten till 75 grader, göra en whirlpool och i med 125 g. Nelson och Columbus 50/50, vänta en halvtimma och sen fortsätta att kyla vörten. Sen en torrhumling med 75 g. Nelson och Columbus 50/50 i fyra dagar. Nån som testat? Synpunkter tack!

Sv: Väldigt sen humlegiva

Summit är en favorit humle för mina IPA's så jag tror det blir säkert riktigt bra. Jag har skippat smak och arom givan till mitt bords öl som är en torrhumlad historia (APA) med 2g/L Cascade och jag märker ingen skillnad, så jag tror du är på rätt spår. Det enda som är skillnaden för mig är att ölet blir billigare och det är inte helt fel.

Har inte testat precis det du beskriver, men har med stor framgång förändrat mitt humlingsschema för IPor på sistone till att köra FWH + stora sena givor. Alltså kanske 25g humle i botten på kokkitteln när lakningen börjar och sedan ingenting förrän 15 minuter innan kokets slut, då börjar jag vräka i humle i 5-minutersintervaller. Kör hårt, det kommer bli gott, och glöm inte att rapportera resultaten här.

Think globally. Drink locally.

Varför inte tokhumla vörten till förkulturen? smile  Very First Worth Hop..

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!