Jästemperatur
Hej!
Jag tänkte brygga min första lageröl snart. Nu undrar jag om en jästemperatur på 13-14 grader är för mycket? Jag har svårt att hitta en kallare plats att jäsa på..
/Simon
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Jästemperatur
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Hej!
Jag tänkte brygga min första lageröl snart. Nu undrar jag om en jästemperatur på 13-14 grader är för mycket? Jag har svårt att hitta en kallare plats att jäsa på..
/Simon
Hej,
det går bra att jäsa i den temperaturen! Men lagringen, sekundärjäsningen, skall göras strax över noll grader om Du vill åstadkomma ett lageröl.
Menar du sekundärjäsningen eller lagringen eller både och?
Hur lyckas man hitta en plats där det är den temperaturen? Balkongen funkar väl ok nu, men tänk om det blir -15 C ute.. hmmm.
Hej,
jag menar lagringen. Sekundärjäsningen, om man nu gör någon sådan, kan mycket väl göras i 12 - 14 grader. Ofta ersätter man sekundärjäsningen med en diacetylrast på 16-20 grader i två dagar, beroende på vilken jäst man använder.
Jag har aldrig kört med någon lagerjäst ännu men om du inte kan få så låg temp så tror jag personligen inte att det gör något. Jag gissar att det är två saker som sker vid lagring, varav det ena (utjämning av jämvikter) troligen bara går långsammare vid lägre temperaturer, utfällningen av bittra ämnen går troligen snabbare vid lägre temp.
Ett förslag kanske vore att lagra i den temp du kan i ett tag (rumstemp borde gå bra), och sedan kyla ned det på balkongen några dagar för utfällning av bitterämnen som slutfas? Skulle det bli en och annan iskristall tror jag knappast det gör nåt? Det kanske rent av blir bättre? Många av mina öl som frysit i PET flaskor i frysen av misstag, har varit märkbart lenare.
/Fredrik
En lång kall (~0ºC) lagring är i princip ett "måste" för att få den rätta lagerkaraktären. Det behövs för att långsamt bryta ner ett antal oönskade ämnen samt fälla ut proteiner så man slipper köldgrumling. Beskan mjuknar också och ölet får en mer harmonisk balans.
Samtidigt ska temperaturen vara så låg att inte några nya oönskade reaktioner äger rum, till exempel oxidering eller nybildning av estrar och fenoler.
Det är en klart märkbar skillnad på öl som lagrats varmt eller kallt.
Jästemperaturen och jästen avgör till mycket stor del hur mycket estrar, fenoler och högre alkoholer som bildas. Ju varmare destor mer "snusk" bildas och desto längre kall lagringperiod krävs.
Om någon undrar så är det inte många kommersiella bryggerier som har en rejäl lagring idag. Det blir alltför dyrt. Som hembryggare behöver man inte tänka på det utan kan ta sig tid att producera öl av högsta kvalité!
Jag tänkte mest försöka tänka positivt om man nu som Simon (eller jag själv) har begränsande lagrings och kylmöjligheter.
Om jag inte har helt fel nu så har jag för mig att jag läst någonstans att något kommersiellt bryggeri som använder frys konditionering som trick för att fälla ut både köldgrumlande proteiner och en del bitterämnen som annars inte faller ut förräns efter lång lagring? På detta sätt kan man spara in både tid och man slipper använda klarningsmedel? Tanken är väl vad jag förstår att iskristallerna (som filtreras bort) fångar upp många av dessa små grumlande proteiner och andra ämnen som annars faller till botten.
Jag har frusit öl lite grand, dvs inte så mycket att den blir mycket starkare, och sedan direkt druckit den efter att ha tagit bort några procent is så har jag känt en stor skillnad. Det var väldigt märkbart på min porter som innehöll mycket rostad malt. Mycket lenare och mindre aggresiv beska. Min gissning är att detta har en hel del gemensant med den process som sker vid kall lagring.
Undras om det inte är mycket traditioner också som ligger bakom vissa procedurer?
/Fredrik
Isöl eller sk ice beer är mycket riktigt frusen.
Iskristallerna klumpar ihop sig med proteiner och troligen en del tanniner och andra ämnen.
Dessa filtreras bort och man tillsätter därefter rent vatten för att återställa alkoholhalten.
Tyvärr så försvinner mycket andra smak och aromämnen precis som vid annan filtrering av öl. Detta leder förvisso till en mer stabil produkt men rätt smaklös.
Allt i den heliga Mammons namn!
Vad är det förresten för fel med bra traditioner?
Du kansk har rätt Kenneth, jag har inte bryggt någon lageröl själv ännu, men jag har provat att frysa öl med bra resultat. Smaklös tycker jag inte den blev dock. De smaker som förvisso försvann tyckte jag var mest de smaker man ändå gärna kunde vara utan, dvs bittra och astringenta saker. Den blev mer avrundad. När jag filtrerar is kör jag med en vanlig tesil.
Det är såklart inget fel alls med traditioner, jag menade bara att det kanske eller kanske ibland finns andra sätt som kan vara värda att prövas. Jag tycker bara inte att traditionerna är heliga på något sätt.
/Fredrik
Tack för alla svar.. Vi får se om det blir balkongen eller jag kanske har klurat ut hur jag kan lagra vid 5-8 grader. Det ska bli spännande att testa i alla fall. Jag gör ganska små satser på knappt 15 liter så det är inte hela världen om det blir illa första gången.
/Simon
Lycka till,
Du behöver inte vara orolig för ett misslyckande. Det blir alltid bättre än de flesta lageröl som du kan köpa på bolaget. Jag har krånglat till det rätt rejält några gånger men resultatet har alltid blivit ett gått öl.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Jästemperatur