Upplevd beska och öltyp

Hej. Har en liten fråga för er...

Sitter och planerar en saison, samt funderar över att prova brygga lager till hösten då temperaturen gått ner.
Har bara bryggt ales i olika former tidigare.

En sak som slår mig är det här med IBU och beska. Jag gillar besk öl och brukar göra ipor på runt 70 och tycker inte att dessa är speciellt/störande beska. Däremot ser man sällan lager över 45. Saison-recept ligger betydligt under. Det jag alltså undrar är följande:

Kommer en Lager eller Saison på 60 att upplevas väldigt mycket beskare än en IPA?
Rent av odrickbara?
Gissar att en torrare öl rimligen ''maskerar'' beska mindre, hur mycket spelar jästen in?

Tack och bock.

Sv: Upplevd beska och öltyp

Inte direkt svar på din fråga, men om du använder jästen French Saison (3711 från wyeast) så bör du också vara lite försiktig med sockret. Den jäser ut fruktansvärt hårt ändå så om du sockrar och har mycket humle så blir det nog väldans strävt.

Beskan är ju som bekant där för att kontrastera/balansera mot sötman.

Saison och lager är torra öl enligt mig och skall inte ha någon vidare restsötma att skryta med. Dess utom är det två öl som enligt min mening gör sig bäst som väl balanserade öl. Saisonjästen lägger även till pepprighet som balanserar på liknande vis som humlen och som bjolu skrev - den kan jäsa ut rätt bra. Tappar i skrivande stund en saison på fat med just 3711 - OG: 1.063 - FG: 1.006.

3711 ger enligt mitt tycke en aningen "slick" munkänsla ungf som en liten mängd havre kan göra. Men det är defenitivt inte ngn sötma så vill man balansera den slicka tonen är det inte mer beska man ska stoppa i.

Vattenprofil kan också vara avgörande, har testat öl bryggda på väldigt mjukt vatten med 70-80 IBU som är mindre beska än en svensk industrilager. Samtidigt som jag själv har relativt hårt vatten och lägger mina IPA'er på ca 40 IBU med betydligt mer framträdande beska.

Vet inte heller om detta svara på din fråga.
Men jag skulle kort kunna säga att testa att brygga dem enligt trad recept. typ lager på 100% pilsnermalt osv.
Folk verkar gilla dom här ölen som dom är. Skulle beskan inte räcka till, öka 5-10 ibu nästa batch.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Samma utjäsningsgrad som jag mao; jag tappade min 3711 i förrgår och hade gått från 1.051 - 1.005. För övrigt något annat att notera; ölet blir ju gärna lite starkare än man kanske planerat om man är van vid att stanna lite högre upp.

(Men gott! Efter att ha provsmakat grönölet kokte jag genast vatten och ställde mig att tvätta jästen för att snart upprepa bryggningen).

klokt, funderar på att göra ett experiment med en del av jästen - vanlig ölsats typ pilsner eller ngt med liknande maltsammansättning som en vanlig saison o bara låta jästen köra på...

Hinner man fixa med under tiden man mäskar en vanlig batch...

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Själv räknade jag just ut att min nästa bryggning blir en hefe (eftersom jag varit på Yard House i USA och druckit Firestone Walkers "house hefe").

Tänkte prova att köra maxi-biab-tillskottet (BIAB måste när man gör hefe!?) som vanligen ligger kring 1.030 och köra 3711:an på denna. Två satser ur en mäskning...

PSS får man ju en tämligen typisk gammaldags Saison antar jag. Lite "man tager vad man hafver" och inte så hög ABV som dagens stora brygder...